Otimus Crux LIte - Måndagsexemplar?

Jag har just köpt ett Optimus Crux Lite och noterar att reglaget bara fungerar inom ett väldigt snävt område. Det går att vrida ca 2.5 varv men hela effektskillnaden sker inom ett kvarts varv. Därför blir det lite knepigt att göra finjusteringar.

Det är i och för sig ingen stor fråga men om jag fått ett måndagsexemplar bör det ju byttas snarare hellre än senare. Så, för att sammanfatta min fråga: Är ovanstående normalt eller har jag fått tag på ett felinställt exemplar?
 
Nej du, arbetsområde och total rörlighet i spindeln på kök är inte samma sak. Såvitt jag erfarit är ditt kök helt normalt. Lär dig använda det.
Go tur
 
När det är stängt kommer givetvis ingen gas genom, men man behöver inte öppna särskillt mycket innan reglaget är mer öppet än resten av konstruktionen. Exempelvis kopplingen mellan gasflaska och köket i sig. . Vilket i sin tur är reglerat så för att det inte finns nån mening att släppa på mer gas än så, med tanke på bränsleåtgång effekt och verkningsgrad..

Reglagen blir inte mer eller mindre finkänsliga beroende på konstruktionsfel, då måste man snarare ta fel reglage.
Men hurvida det skulle vara ett mer finkänsligt reglage eller inte kan man ju såklart diskutera.
Själv tycker jag det är fint att kunna reglera med en hand på nolltid, och det blir ju ingen överdrivet avancerad matlagning på småköken ändå.. :)
 
Det är likadant på mitt Crux Lite.
Grattis till ett bra kök, är mycket nöjd med mitt.
 
vill man finreglera med lite större utväxling så får man 'nöja' sig med brännare som biltema 17-607

finregleringen på den är IMHO bättre än på dom flesta andra gasolkök jag har provat hittils.
 
Nu har jag testat köket mer ingående under helgens vandring.

Reglaget glappar i sidled vilket i sin tur påverkar gasförsörjningen. Det räcker att man bara snuddar vid reglaget för att lågan ska fladdra. Jag kan strypa lågan helt bara genom att trycka reglaget nedåt, alltså utan att ens vrida på det. Det är extremt irriterande då jag råkat släcka lågan ett par gånger under helgen då jag skulle göra små finjusteringar.

Det här känns som ett klart måndagsexemplar och den ska bytas snarast.
 
Mitt föra Crux hade precis samma problem. Jag kontaktade butiken där jag köpte det som efter test gick med på att byta ut det. Tyvärr så beter sig mitt nya på samma sätt, så det verkar vara ett problem som man får leva med.
 
Min nyinköpta crux lite har samma problem med glappet i reglaget.

Den bränner även lite ojämt då det verkar komma mindre gas ut ena sidan av brännarhuvudet, den sidan blir även varmare då den snabbt börjar glöda även utan speciellt mycket gaspådrag (då det antagligen brinner närmare huvudet där = inte lika effektivt).

Glöm de jag skrev om ojämt låga, plockade isär den å kollade å allt verkar va som de ska.
Däremot är glappet i reglaget lite irriterande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Öhlin Rex Otimus... Kök och brännare 3
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
Liten test av ETAPacklite och Optimus Crux Kök och brännare 7
angerheim crux vs crux lite-gasolkök Kök och brännare 6
alven Crux vs Pocket Rocket Kök och brännare 27
majjen Vindskydd till Crux? Kök och brännare 3
Bollvik Optimus Crux Kök och brännare 6
Hobbe 1 optimus crux Kök och brännare 10
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
avslutatmedlemskap160620 Lite för er som gillar gamla kök Kök och brännare 1
johan.s Brännare/värmare i lite utrymme Kök och brännare 9
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 2
Kalle Sigurd Munstycken till Multifuel + lite andra frågor Kök och brännare 14
Macke27 Lite hjälp...! Kök och brännare 13
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
dr_ljungberg Primus Alpine Micro, Lite Trail och Techno Trail Kök och brännare 1

Liknande trådar