Jag har 58-litersmodellen. Den har använts på tre turer förra året, Pyreneerna (15 dagar),
Hardangervidda (6 dagar) och Schweiz (11 dagar). Det handlar i samtliga fall om tältvandring,
även om jag i Pyreneerna låg en natt på camping, en i betalstuga och tre i fria stugor.
I Schweiz var det fri bivack varje natt.
Givetvis provianterar jag på de kontinentala turerna. Bär jag mat för 8 dagar springer vikten
upp i kanske 15 kg (på ryggen; kläderna på kroppen väger då lite drygt 2 kg, där skorna står för hälften).
INGEN ryggsäck är nu riktigt bra för min rygg; blotta bärandet påverkar min hållning, vilket jag ska träna på inför årets turer. Jag får ju faktiskt ont bara av att sitta längre stunder. Det blir alltså mycket gymnastik på etapperna och lägret, men så har det varit i 11 år, oberoende av säck.
Jag skulle alltså säga att bärsystemet är tillräckligt. Jag har haft tyngre säckar som suttit betydigt sämre.
Säcken är mycket lätthanterlig, med ett par strategiskt placerade extrafickor, bl a. Den bör kompletteras med ett lätt regnskydd eftersom det slipper in fukt i sömmar o.d. Min första etapp gick i lätt regn och jag glömde av mig; det var ingen katastrof. Väven tycks iaf inte vätas, vilket är bra.
Man bör vara lite försiktig i trängda situationer så att inte väven eller sömmarna nedtill skavs.
Det var en del sådant i Pyreneerna, branta rännor, etc. och efter turerna lät jag laga en söm som hade skavts sönder till kanske hälften. Vid min höga ålder känner jag dock starkt för att undvika svårigheter
i fortsättningen.