Då kan jag fylla på med att jag använt Exos-säcken i två olika storlekar (58 och 38) och varit väldigt nöjd. Den s-formade ramen ger fin balans på min svankiga rygg, men passar kanske inte alla. Säcken har många fickor att organisera packningen i, och jag uppskattar särskilt de små genomtänkta detaljer, som underlättar livet för en ensamvandrare, eftersom de gör att man slipper stanna och ta av sig säcken för att få ut/in småsaker. Exempel: fickor på höftbältet, snabbfäste för stavar, samt inte minst den fiffiga sidoöppning i sidfickorna, som gör att man kan ta ut/in t ex en vattenflaska "on the go".
Den mer grundläggande skillnaden mellan säckarna är väl annars främst att Helium saknar Exos "halvexterna" ram som ger ventilerad rygg, och även den elastiska kängurufickan baktill, som jag själv tycker är väldigt praktisk.
Sen är jag i princip tveksam till snören (Helios) i stället för platta remmar (Exos) som kompression, och än mer till blixtlås för kritiska öppningar, dvs på ställen där ett blixtlåshaveri gör säcken oanvändbar. Känns därmed inte helt optimalt med det långa mitt-blixtlåset på Helios.
Mycket av det jag rabblat upp är dock främst en personlig preferensfråga. Vissa föredrar en mer avskalad säck, och den halvexterna ramen är ju inte så smidig i alla lägen. Till mer klätterbetonade turer brukar jag ta den ram- och ficklösa MH Scrambler.
Vad jag har emot Exos är att den inte fullt ut drar nytta av ramen för att föra över last till höftbältet - vid packvikter över ca 15 kg börjar detta märkas (själv bär jag dock aldrig så tungt).
En annan liten förtretlighet är att höfbältet nog är tänkt för lite rundare amerikansk kroppsform - vid säckstorlek medium sitter höftbältet i lösaste laget med max åtdragning på mig, som ändå är 170 lång, tjej och inte direkt tanig av mig.
Men allt detta väger lätt i jämförelse med hur väl säcken sitter på just din rygg, så ta hem på öppet köp, långtidsprova (med full vikt) och avgör därefter.