Osprey Crescent

Är det någon som har sett eller provat någon säck ur Ospreys nya Crescent-serie? Jag var nere på femmanssport och hängde på mig förra årets 90-säck. Men jag tycker att den verkar lite stor, jag ska ju inte ut flera veckor isträck. Lite konstigt var det att de bara hade två ex av 90-säcken hemma och bara med alla delar i storlek medium, en bra sak med ospreys säckar är ju annars att man kan byta storlek på bältet och selen. Men jag har hittat en 75-liters för 2500 som jag antagligen skickar efter eftersom mediumsäcken i butiken faktiskt satt väldigt bra. Man vill ju ut en sväng i påsk.
 
Jag fick hem min säck igår. Lastade i lite vikter och provade, ja den satt lika bra som 90:an.
Lite knepigt är det doch att det inte har dragits några pengar från kortet som jag handlade med. Direkt efter jag hade betalat fanns summan med som reserverat belopp på internetbankens kontoutdrag. Men nu finns det ingenting. Jag klagar ju inte men lite konstigt känns det.

Jag var lite osäker på solosäcken (8 liter) som följde med, om den bara skulle vara ivägen och kanske plockas av. Men jag provade den igår kväll när jag cyklade iväg till en polare för att kolla på fotbollen. Det gick ner en stor fleecejacka och en dubbeldaim, och så satt den bra på ryggen. Den kommer nog att bli använd.
 
Var beställde du säcken nånstans ?

Var inte orolig för pengarna, när det ska dras från kontot brukar det aldrig missas. ;)
 
Ny mot gammal

Köpte just en Crescent 110 l från Playground, Sthlm. Antagligen den gamla modellen. Vad är skillnaden?

/Markus
 
I de nya modellerna har de bytt ut solosäcken mot en vattensäck, lagt till en ficka där solosäcken sitter och gjort höftbältet så att du kan värmeforma det efter din höft. Ungefär som en slalompjäxa. Det fattade jag som att det var de stora ändringarnna, i stort sett samma säck alltså.
 

avslutad210712

Gäst
Efter en del funderande

var jag idag in hos min lokala handlare och beställde mig en Crescent 110. Hoppas nu att alla superlativ som östs över den säckens bärsystem håller.
 
Min sitter fortfarande stabilt på ryggen. Igår var den maxpackad med diverse elpryttlar och mat. Tungt var det, men det blir lätt så efter julfirande hemma hos morsan. "Ta nu en köttbulle till" osv
 

avslutad210712

Gäst
Orsaken till bytet av rygga är att min nuvarande Lundhags Motion inte håller måttet rent kvalitetstmässigt. Visserligen är Lundhags mycket service-minded men det känns dumt att skicka in ryggan varje år och få en ny. Speciellt eftersom bärsystemet är mycket bra så är det ändå tråkigare.

Ospreyen och Lundhagaren är väldigt lika i många sätt samtidigt som de är varandras motparter. Båda är lika styva i höftbälte och bärsystem vilket jag gillar. Ospreyn är enkelheten själv utan en massa dragkedjor och fickor hit och dit vilket jag gillar.

Nåväl Osprey har fått mycket beröm på olika ställen så det blir skoj att testa den.
 

avslutad210712

Gäst
sunderlux; sa:
Min sitter fortfarande stabilt på ryggen. Igår var den maxpackad med diverse elpryttlar och mat. Tungt var det, men det blir lätt så efter julfirande hemma hos morsan. "Ta nu en köttbulle till" osv

Tja morsan är alltid rädd att man skall svälta ihjäl eller som min farmor - hon frågade alltid pappa om han hade mössan på sig så han inte skulle frysa. Hur gammal pappa var då - tja närmare 60 :)
 
avslutad210712; sa:
Orsaken till bytet av rygga är att min nuvarande Lundhags Motion inte håller måttet rent kvalitetstmässigt. Visserligen är Lundhags mycket service-minded men det känns dumt att skicka in ryggan varje år och få en ny. Speciellt eftersom bärsystemet är mycket bra så är det ändå tråkigare.

Ospreyen och Lundhagaren är väldigt lika i många sätt samtidigt som de är varandras motparter. Båda är lika styva i höftbälte och bärsystem vilket jag gillar. Ospreyn är enkelheten själv utan en massa dragkedjor och fickor hit och dit vilket jag gillar.

Nåväl Osprey har fått mycket beröm på olika ställen så det blir skoj att testa den.

Du blir säkert mycket nöjd med ryggan. Jag äger själv en Crescent 70 och höftbältet är underbart. Se till att värma höftbältet i butiken och sedan sätta på dig så det formar efter dina höft. Jag har tänkt att skriva en recension om Crescent 70 till sommaren (2006). Köpte den i somras (2005) och bar 22,5 kg och neråt i 11 dagar i fjällen. Inga problem.

Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AnteÅ Pris för en Osprey Crescent 75L? Transportera 8
pelka Osprey Crescent 90 Transportera 4
Är på jakt efter en Osprey Crescent 110 Transportera 2
mankan83 Osprey Crescent 90? Transportera 0
uabhena Möjlighet att reparera Osprey Transportera 9
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
FlyerSword Osprey Exos 58 vs Lumina 60 vs Levity 60? Transportera 2
wajder Osprey kestrel 38 som handbagage...? Transportera 1
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
egs Osprey återkallar bärstolar Transportera 5
Still Alive Trasig Osprey Argon Transportera 1
Glännman Osprey Kestrel 28 som handbagage ? Transportera 5
Ringnes Osprey Aether 70 Transportera 7
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
LMP Osprey Xenith små storlekar? Transportera 4
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
Tord Hoppe Osprey Exos 58, ficka för vattenblåsa? Transportera 2
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
Gun-valld Osprey manta 30 vs Haglövs gram 25 Transportera 1
tomiso Osprey Atmos 65 finns men finns ändå inte Transportera 2
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
skaidde Osprey exos 46 vs exos 58 Transportera 2
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
hannulan Osprey Talon 11 Transportera 3
The Lapp Osprey Kestrel 58 Transportera 6
poppopower Arcteryx Altra Vs Osprey Aether Transportera 2
dadoni Osprey Atmos 65 L Transportera 4
Malindo Erfarenheter Osprey Kestrel 68? Transportera 1
Varghjärta Tasmanian Tiger någon? Transportera 4
kungpao Haglöf Sec 65 vs Osprey Aether 70? Transportera 5
Bluesbrother Osprey Aether vs Argon Transportera 25
legba Osprey Kestrel 28 l för tjejer? Transportera 0
helper Osprey Exos Video Transportera 1
joask202 Osprey Elroy? Transportera 2
BrittMarie Osprey regnskydd till ryggan? Transportera 14
lleberg Hur mycket får plats i en Osprey talon 44? Transportera 7
langby Osprey Talon Series Transportera 1
jakerlund Osprey Travel? Transportera 1
bredberg Hållbarhet Osprey Exposure 50 Transportera 5
realout Osprey Aether 70 Transportera 3
brigas Osprey exposure 50 liter -omdömen? Transportera 2
dextro Osprey/Bora? Transportera 21
Någon med erfarenhet av Osprey Aether/Ariel Transportera 5
RogerS Nätbutik som säljer Osprey ?? Transportera 4

Liknande trådar