Osprey Aether 70

Tjo på er

Märker att behovet av en större säck växer med barnen som vill ut...hittade ovanstående säck med nedsatt pris på nätet. Synpunkter efterlyses, positiva som negativa. Det handlar i första hand om fjällvandring med toppturer där vikten kan landa upp mot 15-18 kg. Ni som provat: är den bekväm med dessa tyngder, vilken storlek ska man välja (173 cm lång)...använder sedan en tid tillbaka GG:s säckar och är lite bortskämd med vikten på den. Aether är tyngre men det kanske man inte lider av om bärsystemet är bra tänker jag...eller ska man helt enkelt satsa på något annat?

// Johan
 
Hade en Aether 70 (L=73) under tre år och var mycket nöjd med den. Blev mest veckoturer och last mellan 15-20 kilo var inget problem då bärsystemet är riktigt bra. Antar att senaste versionen av Aether 70 är justerbar så att du slipper välja storlek, är det en äldre modell passar nog medel för din längd.
 
Härligt..o tack :D

Antar att det är den nyare versionen (2013) men man behöver tydligen välja storlek. Har kört på medium på övriga köp men man vet ju aldrig om det kan skilja sig. Trevligt iaf att din uppfattning verkar stämma med presentationen av varan så nu är jag faktiskt sugen på att slå till.

Tusen tack för hjälpen :D

// Johan
 
Jag har inte använt Aether, men en Exos 58 med 16 kg packning i somras när jag fick bära lite extra åt frun.
Det var inga problem, och Exos är ju klenare dimensionerad, så Aether ska nog klara åtminstone 20 kg problemfritt.

Testa bara så storleken och bärsystemet passar din kropp, så har du en bra säck.
 

avslutad210712

Gäst
Har en aether 70 som jag bara använt under en tiodagars vandring och då laddad med 22-23 kg startvikt som den bar utan några som helst problem för bäraren, dvs mig. Köpte min 2009 så det är inte samma modell som idag men inge Osprey-säck har någonsin gjort mig missnöjd när det gäller bärkomfort. Inte heller någon i min närhet som också använt Osprey-säckar.
 
Det låter som den får ett bra betyg....då blir det nog att slå till 1890:- verkar iaf prisvärt i mina öron o så får jag 10 l till att packa barnens bra o ha grejor

Tusen tack !

// Johan
 
Hej Johan,
Har du inte varit inne på Ospreyeurope.com så ta en titt där. Osprey har bl.a. En app för att räkna ut vilken storlek du behöver. Ta hem båda storlekarna, lasta fullt och ta en rejäl tur med resp. Säck. Förhållandet mellan Längd och rygglängd är individuellt så var försiktig med att välja enbart efter din längd. Tror även att Osprey rekommenderar upp till runt 20 kg där för Aethern, vilket också är min erfarenhet. Ska man bära tyngre får man gå upp till storebror Xenith, som har ett kraftigare bärsystem. Aether har fått en massa lovord och är en mycket bra säck. Var själv i läget där jag behövde en större säck för att bl.a. bära ungarnas prylar, men bedömde vikterna snarare till 20 +! Det blev en Kajka till slut, främst pga det kraftigare och flexibla bärsystemet, som också lyckas trolla bort den "extra" egenvikten.
 
Supertack för tipset !

Försöker hålla ner vikten under mina egna veckovandringar till runt 12, 13 kilo i en 60 l säck. Då knölar jag ner allt i säcken..men sedan barnen började hänga med på kortare turer är det svårt att få ner mer och hoppas på att det blir mer lättpackat om jag kastar på ett par liter. Nu blev jag lite osäker på om det kanske är lite snålt med 10 l extra? Barnen brukar få bära sina egna sovsäckar och regnkläder typ, och lite comforthöjande plagg. Jag o frun bär mat, tält och lite extra (till barnen). Kan väl tillägga att det brukar vara 3 st mellan 6 o 12 år. Ska jag tänka större om vi pratar veckoturer? Tanken är att tältet hamnar under locket vilket borde generera i rätt många liter mer...

Mvh

// Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
poppopower Arcteryx Altra Vs Osprey Aether Transportera 2
kungpao Haglöf Sec 65 vs Osprey Aether 70? Transportera 5
Bluesbrother Osprey Aether vs Argon Transportera 25
realout Osprey Aether 70 Transportera 3
Någon med erfarenhet av Osprey Aether/Ariel Transportera 5
grodanbolle Osprey Aether! Transportera 7
greenjuice Osprey Aether 75 Transportera 0
uabhena Möjlighet att reparera Osprey Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
FlyerSword Osprey Exos 58 vs Lumina 60 vs Levity 60? Transportera 2
wajder Osprey kestrel 38 som handbagage...? Transportera 1
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
egs Osprey återkallar bärstolar Transportera 5
Still Alive Trasig Osprey Argon Transportera 1
Glännman Osprey Kestrel 28 som handbagage ? Transportera 5
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
LMP Osprey Xenith små storlekar? Transportera 4
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
Tord Hoppe Osprey Exos 58, ficka för vattenblåsa? Transportera 2
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
AnteÅ Pris för en Osprey Crescent 75L? Transportera 8
Gun-valld Osprey manta 30 vs Haglövs gram 25 Transportera 1
tomiso Osprey Atmos 65 finns men finns ändå inte Transportera 2
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
skaidde Osprey exos 46 vs exos 58 Transportera 2
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
hannulan Osprey Talon 11 Transportera 3
The Lapp Osprey Kestrel 58 Transportera 6
dadoni Osprey Atmos 65 L Transportera 4
Malindo Erfarenheter Osprey Kestrel 68? Transportera 1
Varghjärta Tasmanian Tiger någon? Transportera 4
pelka Osprey Crescent 90 Transportera 4
legba Osprey Kestrel 28 l för tjejer? Transportera 0
helper Osprey Exos Video Transportera 1
joask202 Osprey Elroy? Transportera 2
BrittMarie Osprey regnskydd till ryggan? Transportera 14
lleberg Hur mycket får plats i en Osprey talon 44? Transportera 7
langby Osprey Talon Series Transportera 1
jakerlund Osprey Travel? Transportera 1
bredberg Hållbarhet Osprey Exposure 50 Transportera 5
brigas Osprey exposure 50 liter -omdömen? Transportera 2
Är på jakt efter en Osprey Crescent 110 Transportera 2
dextro Osprey/Bora? Transportera 21
sunderlux Osprey Crescent Transportera 11

Liknande trådar