Oslo - Nordkapp

Hej alla cykelentusiaster.

Skall själv cykla från Oslo till Nordkap till sommaren. Hade tänkt att använda mig av ca 25 dagar. Är det någon som har tips runt vägval upp från Oslo till Nordkapp? Jag vill helst undvika de stora vägarna så mycket som möjligt och använda mig av småvägar / cykelleder.

Är det någon här som har cyklat den sträckan och kan ge mig tips om tidsförbruk, längd (tror det är ca 220 mil), med mera så tar jag tacksamt emot alla tips.

Kan själv ställa upp med tips om det är någon som har tänkt att cykla i Skottland i sommar (rekommenderas!). Cyklade Skottland runt i fjor.

Mvh Ricard
 
Hej Ricard!

På den gamla goda tiden (1995), när man kunde skicka cykel med tåg för 125 kr, cyklade jag från Oslo upp till Nordkapp. Jag cyklade då Trondheim-Östersund och upp genom Sverige till Karesuando men hade mycket dåligt väder genom hela inlandet. Men Oslo-Trondheim var en höjdare kommer jag ihåg. Du kan läsa mina rese-anteckningar på http://m1.318.telia.com/~u31806815/index_fade.html
där finns även lite om NordNorgekusten under fliken "1998".
De långa om många tunnlarna söder om Narvik minns jag med både fasa om spänning. Hoppas du får en skön tur.
mvh
Fredrik
 
Helt vest eller helt öst

Jeg har prövd to måter, som begge kan anbefales. Helt vest, på kysten av Norge hvor også Lofoten er med, eller helt öst, gjennom finske Karelien. Jeg syklet rundt kanten av Skandinavia sommeren 2000. Gjennomsnittlig syklet jeg 13 mil per dag, men aldri under 10 mil (58 år). Jeg har også syklet mellom Fauske og Narvik, men det vil jeg ikke anbefale! Sommerens tur til Norkapp kommer til å gå fra Arvika til Åbo, opp til Vasa og så over til Kuusamo. Derfra enten til Lakselv og Norkapp, eller inn til russiske grensen helt nord i Finland og "i skogen" til Pasvikdalen i Norge. Og så videre til Norkapp. Kanskje vi ses!

Olav
 

Liknande trådar