Ang. Ortlieb eller Vaude!
Använder själv Ortlieb Back/Front Roller Plus, men har bekanta som kör med Vaude World Tramp/Cycle. Tycker nog att Ortlieb Front Roller Classiq och Vaude Cycle Cordura är de några av de två bästa väskorna på marknaden. Ortlieb har helt klart bättre kvalité av de två och importören Swima har varenda liten reservdel och tillbehör i sitt sortiment. Jag har försökt men ej hittat någon information om Vaude´s importör har detta.
De krokar som Ortlieb använder på Plus modellen(QuickLock-2) är dock mindre lyckade och har gett mig en del problem:
- Snäppjusterings "armar" på de övre krokarna pekar nedåt och hakar i pakethållaren och täcker öppningen på kroken när man skall hänga på väskan! Detta gör att man ibland står länge och fipplar utan att krokarna hakar i. Ibland rubbas även krokens position och man får stå och prova sig fram för att hitta ursprungs läget.
- Väl på plats klarar ibland krokarnas låshake vid färd på ojämnt underlag ibland inte att hålla emot vikten av väskan, som trillade i backen!
- Distans klossar som trillar ut när man hakar av väskan. Med 8 krokar( jag har dessutom fyra extra bak...) är det ganska många plast bitar att leta efter i gräset om man skall slå läger...
Tvingades borra hål i klossarna och dra fast dem med ståltråd
- Nedre kroken som släpper taget, skruvar upp sig eller tom rycks ur sitt fäste
- Krokens låsning kring pakethållaren klarar ibland inte vikten av väskan och hakar ur!
Dessa problem är större på mina framväskor då jag förvarar de tyngsta grejorna där och den mindre ytan baktill samt Tubus Tara lowrider som ger mindre bra stöd. Skall även säga att Swima varit mycket tillmötesgående och hjälpt mig att komma tillrätta med problemen (Som endast gäller QL-2 fästena!).
Classic varianten av denna väska har dock helt andra krokar. Original sitter det krokar för 8 mm aluminium pakethållare. Har du Tubus eller liknande måste man köpa extra krokar med 10 mm öppning. Materialet är dock styvare och klarar belastningen bättre . Men väskorna är gjorda i miljövidrig PVC och krokarna tar längre tid att justera då man behöver verktyg. Så de är inte lika lätta att flytta mellan två olika pakethållare.
Den största fördelen är dock att det finns fästen för gummibands försedda krokar som hakar i pakethållaren nedtill att köpa som tillbehör. De gör att väskan sitter kvar mycket bättre.
Dessa, samt den nedre kroken/fästet, har jag nu införskaffats hos Swima och skall monteras på mina Front Rollers Plus. Liknande gummibands-krokar finns original monterade på Vaude Cycle Cordura.
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=964
[Ändrat av theDude 2004-04-28 kl 23:58]