• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Organisera filer i Mac

Jag skriver å min fars väg. Han har en äldre E-Mac, heter den väll, som han använder både privat och i jobbet. Han har i en folder haft vanliga textdokument med kontaktuppgifter och annat till, "kunder" och "ikke kunder". Då han är från en äldre generation hade han gjort som så att alla filer som var "kunder" låg i den övre raden och alla filer som var "ikke kunder" låg i den nedre raden. Han fick sedan skrolla i sidled för att komma neråt i alfabetet. Filerna låg alltså placerade där som han släppte dem med musen. Inte något vidare system men så var det nu.

Nu är det dock så att den gamla datorn som har börjat leva sitt eget liv, och ibland inte alls, har sorterat alla filerna i bokstavsordning. Så nu ligger både "kunder" och "ikke kunder" omlott med varandra i alfabetisk ordning. Detta medför såklart ett kaos...

Finns det något sätt att gå tillbaka till den gamla sorteringen?
Finns det någon "systemåterställning" på Mac? Och skulle det hjälpa?
Hur kan filerna åter ligga i hans kontrollerade kaos?

(Jag har redan för flera år sedan försökt förklara för honom att hans system var en tickande bomb, men ni vet hur äldre kan ha det med datorer.)
 
Kan möjligen bero på att datorn skulle må bra av lite systemunderhåll. Datorn är gammal och jag kan väl gissa att den gått med samma system sedan den köptes, med en och annan uppgradering emellanåt månne. Gör ordentlig backup av datorns innehåll, filer mm, och gör sedan en ren ominstallation av systemet.

Det innebär naturligtvis rätt mycket jobb, så till att börja med kan det vara värt att prova slänga textprogrammets plist-fil som möjligen har blivit korrupt. PLIST-filerna finns under Användarkonto (antagligen hans namn) > Bibliotek > Preferences. Dessa plist-filer omskapas nästa gång programmet startas och allt eventuellt gammal groll försvinner förhoppningsvis. Dessa kan ofta vara orsak när enstaka program strular.

Ett annat tips är att fråga på Mac-forumet, där vimmlar av Macexperter: http://forum.macworld.se/

Lycka till!