Jag skriver å min fars väg. Han har en äldre E-Mac, heter den väll, som han använder både privat och i jobbet. Han har i en folder haft vanliga textdokument med kontaktuppgifter och annat till, "kunder" och "ikke kunder". Då han är från en äldre generation hade han gjort som så att alla filer som var "kunder" låg i den övre raden och alla filer som var "ikke kunder" låg i den nedre raden. Han fick sedan skrolla i sidled för att komma neråt i alfabetet. Filerna låg alltså placerade där som han släppte dem med musen. Inte något vidare system men så var det nu.
Nu är det dock så att den gamla datorn som har börjat leva sitt eget liv, och ibland inte alls, har sorterat alla filerna i bokstavsordning. Så nu ligger både "kunder" och "ikke kunder" omlott med varandra i alfabetisk ordning. Detta medför såklart ett kaos...
Finns det något sätt att gå tillbaka till den gamla sorteringen?
Finns det någon "systemåterställning" på Mac? Och skulle det hjälpa?
Hur kan filerna åter ligga i hans kontrollerade kaos?
(Jag har redan för flera år sedan försökt förklara för honom att hans system var en tickande bomb, men ni vet hur äldre kan ha det med datorer.)
Nu är det dock så att den gamla datorn som har börjat leva sitt eget liv, och ibland inte alls, har sorterat alla filerna i bokstavsordning. Så nu ligger både "kunder" och "ikke kunder" omlott med varandra i alfabetisk ordning. Detta medför såklart ett kaos...
Finns det något sätt att gå tillbaka till den gamla sorteringen?
Finns det någon "systemåterställning" på Mac? Och skulle det hjälpa?
Hur kan filerna åter ligga i hans kontrollerade kaos?
(Jag har redan för flera år sedan försökt förklara för honom att hans system var en tickande bomb, men ni vet hur äldre kan ha det med datorer.)