Oregon visar kartbilden med fel färger

Jag har en Garmin Oregon 300 och har laddat in en norsk karta vilken ör den enda karta som jag har inladdad för tillfället. Jag använder MapSource och där ser kartan helt perfekt ut. Alla stigar och höjdkurvor visas. Problemet uppstår när jag laddat över den till Oregon. Bilden känns på något sätt ändrad i färgerna. Områden med höjder, t.ex. fjälltoppar blir helt svarta så man har inte så mycket hjälp av höjdlinjerna eftersom de inte syns.

Det här skulle kunna vara en finess på Oregon där man kan ändra färgerna av någon anledning men för mig är det bara störande. Hur ändrar jag färginställningen så att den blir normal där markområden blir ljusgula och höjdkurvor syns tydligt? Det skulle så klart kunna vara en bugg men jag har ingen aning. Jag har läst manualen och sökt som en galning på nätet men hittar inget om detta beteende. Firmware är uppdaterat till senaste versionen 4.20.

Se bifogad bild med exempel. Jag har gjort en rutt upp på en topp vilket illustreras av de blå prickarna men som synes visas inte en enda höjdkurva. Det blir lite svårt att använda den där kartan med andra ord.

Bilagor

• Oregon_scrn.png
    Oregon_scrn.png
    51.2 KB · Visningar: 493
Det där ser ut som nattläge - för och inte blända

Kolla inställningarna och tvinga den till dag , finns dag/natt och auto

Nästan alla topokartor vinner på att anpassas med typ-filen.
Vilket som passar är individuellt för varje gpsmodell, tyvärr verkar Garmin inte ha någon standard för hur grafikmotorn skall behandla kartdata.
Leta efter ett program som heter TYPViewer (gratis) och kör lite trial and error så kan det gör underverk för läsbarheten på vissa gps:er.
Vilken karta har du? TopoAdventure ser helt ok ut både i Mapsource och min gpsmap60csx., här med ordinarie TYPfil.

Bilagor

• TopoAdv.jpg
    TopoAdv.jpg
    65.2 KB · Visningar: 317
Troy: Jag tänkte själv nåt liknande, att det var någon typ av nattläge, men jag hittar ingenting i manualen om var denna finnes styrs. Har även bläddrat igenom menyerna på enheten utan framgång. Om du vet får du gärna beskriva det.

Smulan49: Jag kör Topo Pro. Jag ska leta reda på TYPViewer och testa. Hur funkar det? Ändrar man sin karta redan i MapSource eller gör man en egen version specifikt för handenheten? Är det vanligt att man ska behöva ändra kartorna på detta sätt?

Med TYPViewer jobbar man med den typfil som finns i Mapsourcekartan i datorn. Där finns en fil med extension .TYP.
Gör en backup på den gamla originalfilen med annat namn (t.ex. .orig) och jobba med typfilen. Den skall ha det namn som "originalfilen" har för att Mapsource skall ta hänsyn till den (även om det finns andra sätt att få Mapsource att se den...)
Efter ändring måste man överföra kartan till gps:en igen för att se resultatet i den aktuella gps:en. Överför bara en liten bit så går det fortare. Låter kanske lite krångligt men det går smidigt när man lärt sig och man inser ganska snart vad det är som man vill ändra, även om man kan ändra på mycket...
Det finns andra sätt att göra det också men för att inte krångla till det så funkar detta sätt bra.

Annars är det som TROY säger, det ser ut som nattläge, leta runt lite bland de opedagogiska inställningarna. Garmin har haft dag/natt/auto ganska länge på många modeller.

Jag har inte använt dom så mycket men prova Marin inställningar - stäng/sätt på av marine colors.
Annars får du ringa o kolla.

Jag sökte lite men hittade inget.

Den står ju inte i autoläge för då skulle den visa normala färger vid denna tiden

Glömde en sak i samband med att jobba med typfiler.
När man gjort en modifiering i typfilen och öppnar Mapsource igen för att se resultatet måste man rensa cashen som Mapsource lägger sig till med (taskig grafikmotor där också).
Det gör man enklast genom att i Mapsource trycka ctrl-G två gånger. Fråga mig inte varför och det är helt odokumenterat men det funkar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
viggoboy Garmin Oregon Navigering 2
maaacus Garmin Montana 680 vs Oregon 650 Navigering 4
Joakim.e Oregon 600 vs 650 Navigering 2
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
D300 Oregon 300 vs 600 vs Montana Navigering 28
Jorden runt Garmin Oregon/Montana xxxT Topografi Navigering 6
niking Tillökning i Garmin Oregon-familjen Navigering 1
aventyrare69 Garmin Oregon 450 vs Edge 705 Navigering 4
viggoboy Strömförsörjning till Oregon 300 Navigering 33
Adam-Ludvig Garmin Oregon 550 och spårlogg Navigering 2
T24x4 Överföra waypoints från Oregon 550 till PC Navigering 5
Curt V Erfarenhet av Garmin Oregon 550t Navigering 4
iwalkalonelyroad Garmin Oregon 400, sjokort?? Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
niking Egna kartor i Oregon - kan ej läsa progressive JPEG Navigering 1
Lillith Garmin oregon 450. Hvordan laste inn kart ? Navigering 3
L.A. Oregon, Dakota el. likn Navigering 2
paulo Oregon 300 Hjälp! Navigering 1
IMCE Oregon 550 järnvägar Navigering 1
ingam GPSMap 62st - Oregon 550t Navigering 16
dahlgren Oregon waypoint och geocache Navigering 1
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
fotothure2 Garmin GPS Oregon 500 Navigering 3
mattias_aron Funkar Garmin Oregon till väg/trafik ledare ocskså ? Navigering 2
T_V Garmin Dakota 20 eller Oregon 300? Navigering 8
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
IMCE Problem med Oregon 550 Navigering 0
AndersL69 Nya Garmin oregon 550 Navigering 8
iwalkalonelyroad Oregon 400t - dålig mottagning på första försöket. Navigering 5
Anders H-teg Software version Oregon 300 Navigering 7
Anders H-teg Nöjd, nybliven GPS-ägare (Oregon 300) Navigering 9
viggoboy Nollställ Total distans OREGON 300 Navigering 6
wetex CSV filer Oregon 300? Navigering 4
Jonas.O Garmin Oregon Navigering 8
GilbertK Garmin Oregon totalkraschar vid uppstart Navigering 4
putchi Garmin Oregon 400t Navigering 6
Waldmann Japankartor till Garmin Oregon Navigering 0
Leo XIV Colorado 300 vs Oregon 400t Navigering 0
ei78 Colorado vs Oregon Navigering 16
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
Humpe Oregon och ikoner Navigering 0
jasy Ny Firmware Colorado 300 / Oregon 300 Navigering 7
steffe59 Oregon problem Navigering 28
Starwin Problem med Oregon 300 Navigering 16
Mija F Garmin Oregon Navigering 84
QTP Nuvi 255W visar inte byggnader Navigering 0
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
Jazzil Ett >> ENKELT << gps-program som visar longitud och latitud. Navigering 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg