Orealistisk självbild, orealistisk naturförväntning.

samtidigt är det skönt att fjällräddningen finns och kan anlitas när något hänt.
Men har man möjlighet att larma så är väl nöden många gånger inte så påtaglig,man har tagit sej till stuga,telefon etc.
De flesta områden har man inte mobilsändning från,och olyckor typ " nu misslyckas jag med vadet,nu faller jag utför berget" är det knappt nåt mer än infovärdet att ha möjlighet att larma om.
Det är ju inte Superman som kommer flygandes och räddar dej innan du slår i backen eller drar upp dej ur vattnet innan syret är slut.
Stroke,hjärtinfarkt-när det sker i livet så sker det.vid köksbordet,i sängen-eller ute under ansträngning.
Stukning??ja men linda då!!
Benfraktur och mobilsändning -grattis till lämpligt val av olycksplats.
I övrigt -skaffa vana och lär känna din mentala och fysiska gränser,men marginal.
Gå i fjällen och inte räkna med att bli trött,våt,kall/varm eller biten av insekter...

Om jag skulle skada min tunga kropp, så hör jag tilll gula teamet och skulle få dig som sjukgymnast under rehabiliteringen Britt.

(onöding info för icke Jokkmokkare)

Angående trådens ämne, så har dom liknande problem i Australien. Cityfolk hyr en Jeep och åker ut flera hundra mil i ökenlik teräng, utan kunskap eller vana om hur man överlever där. Sedan kommer dom dyra sök och räddnings uppdragen. När det gått tokigt.

Dessa problem har jag ingen lösning på. Men att informera är väl en början.
Naturen är inte bara vykortsmys.

Självgoda

I artikeln står det att de har ett (1) tiotal utryckningar per år,sedan lite längre ner står det att majoriteten är skavsår eller liknande.Klipp er och skaffa ett jobb...

peter

(1) tiotal utryckningar per år, vad är i så fall problemet? Och är de så att alla dessa är skavsår så är de väl bra att folk (utom dessa 10) klarar sig bra på egenhand?

Men jag misstänker att ett tiotal inte räcker, skulle tippa på att de däremot minst är ett tiotal räddningar som är befogade.

Är de inte redan avgift på och bli hämtad så kanske de borde införas i alla fall då de beror på skavsår osv.

Richard

Svaret finns kanske i underrubriken....

Det tredje ordet i underrubriken till Utsidan BETA är det magiska "äventyr". På film och tv visas sportprestationer i "häftig" terräng. Det stora äventyret. När jag var barn höll Bergman, Blomberg och Heyerdal de läskiga bitarna utanför sina föredrag och alster. Idag dramatiseras utmattning, ras och andra häftigheter. Snart har man inte klättrat om man inte karvar benet av sig med en slö smörkniv....Dramat och tragedin blir en del av underhållningen i media. Fy så smaklöst!
Men faktum kvarstår, folk går vilse, blir hungriga, frusna, våta och ensamma. I dramats värld klipper man bort staben med räddare och helikoptrar.... I verkligheten har man kanske dem på en 1/4 till en dags avstånd, i bästa fall.
Vi som alltid planlagt våra utflykter för att komma hem och torka prylarna och oss samt dricka varmt hemma i soffan, har nog få problem. Prestigen är inte särskilt stor och bergen står kvar om vi inte hinner den här gången.
Men för dem som på 6 dagar skall hinna 10 toppar och dessutom inte är van vid landskap och egna 16 timmars dagar kan det lätt gå åt pipan. God kondition innebär inte gott omdömme....eller stor uthållighet. Jag har sett massvis av en mils spänstfenomen krokna efter de första 3 milen i sakta malade tempo...
Att vi som gillar natur och berg tillåter medialiseringen och "häftigheten" i framställningen oemotsagda, grundar ju för att det är OK för media att breda på än mer. Numera sparas ju inte ens barn för prestationer och medialt utnyttjande i häftiga bestigningar och jobbiga övningar, se tvs barnutbud!
Det häftigaste jag vet är att topparna alltid ligger ännu högre upp än jag tror, bakom ännu en backe ett krön och att någon enstaka gång befinner sig både sikten och jag oss samtidigt på toppen eller i varje fall bra nära den...ännu några år.
Äventyr har jag blivit utsatt av andra för, det räcker!

Ökad turism innebär mer oerfarna fjällturister och mer jobb även för fjällräddningen. Det är nog bara att acceptera. Körkort är en ganska knäpp idé. Ett stort ansvar ligger på de som marknadsför äventyren.
De "onödiga" uppdragen kan ses som övningar som gör att chanserna att vara framgångsrika i ett skarpt läge ökar.

bla, bla, bla... körkort, frilufts-noobs.. bla, bla, bla..

problemet ligger inte här, problemet är att media har skapat en efterfråga som inte möts på plats, vid nationalparker o.s.v. visst finns det företag som hjäper till med "äventyrliga" verksamheter och sånt men det finns för lite information och för lite möjlighet att enkelt få kvalificerade guider.. vi ska aldrig sätta körkort på frilufsande, det e bara korkat, ett tiotal utryckningar per år tycker jag e försvarbart.. personal på plats som är utbildad att få folk att förstå vad dom ger sig ut på..

Körkort är en typisk Svensk lagom lösning, men det handlar ju om sans och omdöme, icke allom givet.
Ca 10 utryckningar om året är ingen skrämmande statestik, mera ämnat att hålla ihop organisationen.
Äventyr är häftigt, tills det går åt pipan på riktigt...
Varuupplysning om att här täcker inte ditt nät är en ände att börja i.
//J

http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=64566&cat=1&pageIndex=0&arkiv=False

citat:

- "Ger man sig ut i skog och natur så är det förenat med ett eget ansvar".

- "Är du så korkad att du ger dig ut i fjällen och inte klarar av det, då får du ta konsekvenserna av det".
:slut citat

Lars Lundman, vakthavande befäl

Med den inställning som ges uttryck för i det andra citatet så kan man undra om han hamnat på rätt plats i världen. Menar han att vi inte borde ha fjällräddningen? Hoppas att tidningen har felciterat...

Körkort för friluftsliv!?! Ett av de mer korkade förslagen på sistone...

Räddad på fjällstation?

En 27-årig astmatiker med andningssvårigheter kände sig överansträngd. Han fick hämtas på Kebnekaise fjällstation.

Från Kebne fjällstation finns det helikoptertaxi, såvitt jag vet. Varför skulle fjällräddningen behöva hämta honom där?

Möjligen finns det en poäng i att många tar sig vatten över huvudet. Något för fjällräddningen att jobba med via förebyggande verksamhet! (eller så gnäller man i tidningen istället...)

http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=64566&cat=1&pageIndex=0&arkiv=False

citat:

- "Ger man sig ut i skog och natur så är det förenat med ett eget ansvar".

- "Är du så korkad att du ger dig ut i fjällen och inte klarar av det, då får du ta konsekvenserna av det".
:slut citat

Lars Lundman, vakthavande befäl

--------------------------------------

/Patrik

[Ändrat av chinerunner 2007-07-09 kl 07:50]

Han är väl trött på att "rädda" folk som inte har erfarenhet nog för att veta att det inte är en nödsituation. Men körkort, aj aj aj, där högg han i sten rejält.

Fjällräddningen lär inte kunna vrida klockan tillbaka, så fler guider och kanske ett bredare utbud av tjänster för vandrare på vift kan vara ett sätt att avlasta polisen från den moderne snabb- eller engångsvandraren.

//J

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg