Ordning vid inställning av dämpare

Hej,

Jag har precis tagit steget från "fullstel" (!) till fulldämpat.

Nu undrar jag om någon med erfarenhet av inställning av dämpare, och då särskilt på fulldämpade MTBs, har vänligheten att dela med sig om tips på i vilken ordning man ska justera de olika inställningarna.

Ska jag börja med bak- eller framdämparen, eller ska båda justeras "parallellt"? Cykelhandlaren rådde mig till att få bakdämparen ordentligt inställd innan jag börjar justera framgaffeln. Finns det några argument mot detta?

Per dämpare; ska jag börja med justering av returdämpning (rebound) eller "huvuddämpningen" (SAG?), eller ska dessa justeras "parallellt".

(I mitt fall är inte rebound på framgaffeln justerbar "on-the-fly", eftersom det är en RockShox Pilot C.)

Länk till PDF om cykeln, om någon är intresserad:
http://www.merida.com/db_data/bikes/pdf/xc_mission_comp.pdf

Tack på förhand!

Hälsningar,
# Magnus
 
testa

Jag har inte ställt in från början själv men jag antar att det bara är att testa lite. Är något felinställt, skruva lite och se om du hittar rätt. När bakdämpningen stämmer skall cykeln smeka över smågupp. Jag tycker inte att en liten justering brukar påverka de andra inställningarna så mycket. Tänk bara på att inte dra sönder något. Framdämparen brukar ha ett antal varv/tryck som max och likadant att man inte ska spänna fjädern bak för mycket.
Thomas.
 
Sag sedan retur efter smak

mgullo; sa:
Hej,

Jag har precis tagit steget från "fullstel" (!) till fulldämpat.

Nu undrar jag om någon med erfarenhet av inställning av dämpare, och då särskilt på fulldämpade MTBs, har vänligheten att dela med sig om tips på i vilken ordning man ska justera de olika inställningarna.

Ska jag börja med bak- eller framdämparen, eller ska båda justeras "parallellt"? Cykelhandlaren rådde mig till att få bakdämparen ordentligt inställd innan jag börjar justera framgaffeln. Finns det några argument mot detta?

Per dämpare; ska jag börja med justering av returdämpning (rebound) eller "huvuddämpningen" (SAG?), eller ska dessa justeras "parallellt".

(I mitt fall är inte rebound på framgaffeln justerbar "on-the-fly", eftersom det är en RockShox Pilot C.)

Länk till PDF om cykeln, om någon är intresserad:
http://www.merida.com/db_data/bikes/pdf/xc_mission_comp.pdf

Tack på förhand!

Hälsningar,
# Magnus

Börja med att kolla i manualen och använda det som en riktkarta för både fram och bakdämpare. I manualen står det rekommenderat tryck som du trycker i dämparna.

Sedan bjuder du hem en cykelpolare eller besvärer flickvännen med att hjälpa till. Du skall nämligen mäta "sagget". Vilket sag du skall börja med är helt upp till dig, men man brukar rekommendera 10% för XC racing, 25% för freeride och mer än så om du kör downhill.

Jag tycker du skall börja med 25% sag (du kan alltid ändra sedan).

Mät sadelns höjd över golvet när du inte sitter på cykeln (med grundinställning enligt manualen), sätt dig sedna på cykeln och sitt i normal sittställning. Låt kompisen/flickvännen mäta sadelns höjd över marken. Om du har 100 mm fjäderväg vak så skall nu cykeln sagga ca 25 mm.

Du gör samma sak med framgaffeln (fast mät styrets höjd i stället).

Sedan är det dags för det roliga, nämligen att testa sig fram. Ställ eventuell rebound ungefär på mitten (justeras senare) och ge dig ut med pump, papper och penna samt cykel. Kör en kort testrunda och iakta hur cykeln beter sig. Testa sedan att höja trycket i dämparna lite. Kör samma runda och känn efter hur hojjen beter sig. Sedan sänker du trycket till lite under första inställningen och kör samma runda igen. Vad kändes bäst? Välj den inställningen. Var inte rädd för att experimentera, utan testa olika inställningar och konfigurationer. Se till bara att skriva upp vad du hade för inställningar så att du kan återgå till en inställning som känns bra.

Hur man justerar rebounden är en smaksak. Vissa vill ha en snabb och pigg rebound, andra vill ha en långsam rebound. Testa dig fram helt ernkelt. Ett bra sätt är att testa ytterligheterna (dvs min och max läge) samt mittenläget och efter det börja finjustera.

/Mattias
 
Tack för handfasta råd Mattias!

Nu har jag kört några pass med cykeln, de flesta på asfalt av olika skäl. Men igår kväll drog jag en kort men intensiv singletrackrepa på en stigkombination som jag känner väl sen tidigare, så jag kunde jämföra.

Under passet igår kom jag fram till att det är så stor skillnad på nya cykeln och min gamla att det helt enkelt inte går att göra inställningar enligt konstens alla regler än. Jag vet helt enkelt inte hur det ska kännas att köra dämpat.

Så jag ska återkomma till dessa råd om ett tag, när jag lärt mig cykla på det sätt som min nya fina hoj tillåter, och börjar kunna känna skillnad på mjukt/hårt, snabbt/långsamt o.s.v.

Men vad jag har konstaterat är att det är en fantastiskt stor skillnad åt det positiva hållet, och det känns ju skönt när man separerat från en hel bunt nystrukna tusenlappar för den nya ögonstenens skull...

Jag kanske återkommer med fler frågor senare när jag börjar justera på allvar.

Tack så länge!
# Magnus
 
Stooooor skillnad

Det är grymt stor skillnad på en heldämpad och en hardtail, och jag kan tänka mig att det är om möjligt änno större skillnad jämfört med en helstel.

MBA hade för några nummer sedan en "special" om hardtail cyklister som går över till FS och de missar de gör. Enligt MBA så kan det ta mer än en säsong innan man vant sig vig en heldämpad, och för vissa så lär dom sig alldrig att dra fördel av heldämpningen.

Två saker att tänka på:
1. Kör rakt fram
2. Sitt ner

Med kör rakt fram menar jag att du skall ta kortaste linjen mellan två punkter, kör inte runt stenar, rötter och obehagligheter som du troligen var tvungen att göra tidigare, utan låt cykeln göra jobbet och cykla kortaste vägen.

Sitt ner när du cyklar. Numer har du fjädring fram och bak, och du behöver inte lita till dig själv för att få komfort. Tänk på att du bränner mer energi när du står upp, så sitt ner och trampa jämnt och stadigt.

Jag har ett parti på favvorundan där jag förut (dvs med HT) var tvungen att stå upp, och för att hålla balansen så var det inte alltid lämpligt att trampa just där. Skillnaden nu med FS är helt otrolig. Man riktar in hojjen dit den skall och så trampar man. Helt klockrent.

Se om du kan hitta MBA artikeln, den var både rolig och läsvärd. Jag har lånat ut den tidningen så jag kan inte kolla vilket nummer det var.

Hare kul,
/Mattias
 
Tack igen för jättebra tips!

Menar du tidningen MBR? (Mountain Bike Rider) Jag har det numret du menar, så jag ska kolla så fort jag kommer åt.

Trots att jag cyklat så lite på min fullbumpa än så känner jag redan igen mig i det du beskriver. Med mer erfarenhet och så småningom även bättre inställningar så kommer säkert effekten att bli toppen.

Men det är verkligen trixigt att ställa om. Jag har egentligen inte märkt av effekten av att man kan köra som du beskriver genom att jag velat köra så utan mer genom att det råkat bli så. Jag har kört emot saker som tidigare hade gjort att jag skulle stannat upp helt, men till min förvåning har jag bara flutit på.

Enda vurpan hittills (med nya hojen alltså) berodde på feghet och att jag inte körde som du beskrev att man "ska" göra. Det var ett parti med höga smala rötter tvärställda mot stigens riktning och med ojämna mellanrum. När jag körde helstelt fick jag på det här stället sakta ner och knixa och med kroppen lyfta över hjulen i snigelfart. Nu försökte jag göra något liknande istället för att bara brascha på. Mot en av rötterna kom jag fel på grund av ovana med att framgaffeln är rörlig i höjdled. Framhjulet tog tvärstopp men inte jag (och jag hann inte ur SPD:n). Ett snyggt magplask över styret med sadel, ram och bakhjul över mig. Några småsår och en erfarenhet rikare reste jag mig och trampade vidare.

Ride on!
# Magnus
[Ändrat av mgullo 2003-07-24 kl 10:08]
 

Liknande trådar