Optimitjolle

Barnen skall börja segla optimistjolle (8 och 9år. Måste man verkligen köpa dyra seglarkläder när de är så små. Såg i en seglarbutik byxor som kostade 900:-. Tycker att det verkar dyrt.

Nej det behöver man inte det fungerar bra med ett vanligt regnställ i början men då kan man också få avbryta seglingen om det blir blött och kallt.
Mvh
Mattias

Det är absolut inte nödvändigt, Jag är ett levande bevis på att det går att segla optimist i vanligt regnställ och gummistövlar. Men ett par seglarhanskar kan vara bra då de smala skotet gärna vill skära in i händerna fast ett seglarhanskar tror jag man kan få för runt 100 lappen så det är ingen större kostnad.

Det beror helt på hur dom ska segla. Ska dom lära sig segla så funkar det fint med vanligt regnställ. Kom ihåg att ha ombyte tillgängligt på land bara, blöta kläder är kalla!
Ska dom däremot träna och kappsegla vid den här årstiden så bör dom ha torrdräkt.
Om jag inte minns fel så står det tom i reglerna att man MÅSTE ha torrdräkt eller motsvarande om vattentemp är under 14 grader. Man blir nerkyld väldigt fort efter en kappsejsning.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg