Optimal touringpackning......

´Sommaren 2000 cyklade jag påen cykelsemester på knappt 70 mil med bara bakväskor och styrväska. Det var inga problem att få plats med grejerna om jag hade tält sovsäck och liggunderlag på pakethållaren. Jag hade vid denna tur onödigt med kläder och en del undervisningsmaterial med mig så till nästa tur blir det troligen bättre med plats. Jag funderar nu på att skaffa framväskor för att få en bättre viktfördelning och undrar då hur jag ska packa. Jag har ju inget behov av mer packvolym så jag lär ju få packa ner något från pakethållaren. Hur brukar ni packa? Tält och sovsäck i väskorna? Kommer troligen köpa icke vattentäta väskor fram också så sovsäcken är ju ingen höjdare att ha där kan jag tänka mig.....

Tacksam för packtips.

/Andreas

Onögigt

Om all din packning ryms bak behöver du ju inga framväskor. Med lowrider och väskor ökar du ju vikten med 2-3 kilo helt i onödan. För att inte tala om att priset på väskorna...

obalans

Min tanke var/är att cykeln ska bli bättre balanserad. Med all packning bak så blir cykeln mycket baktung och därav lite jobbig att hanskas med. Den vill nästan stegra sig av sig själv. Dessutom tänkte jag att en bättre balanserad hoj borde vara bättre för bakhjulet som tog mycket stryk senast.

/Andreas

Vikt?

Då är det nog bra att omfördela packningen. Hur mycket brukar den väga? Själv brukar jag ha ca 10-12 kilo bak utan problem med viktfördelningen. På en cykeltur i bergiga Spanien/Portugal för ett par år sedan skickade jag hem frampackis och -väskor efter ett par veckor. Vilken lättnad!
R

Viktbalansen viktig

Tycker att ditt resonemang låter sunt, kanske för att jag också resonerar likadant ;-)
Brukar själv ha mat o brännare i en framväska, samt lite ombyteskläder, regnplagg samt lite verktyg i den andra för att justera balansen mellan framväskerna.
Har alltså de tyngre sakerna i framväskorna och de lättare mer volymkrävande där bak. Ökar risk för vobbel kanske men det är inget jag märkt något av (viktigt med viktbalansen mellan framväskorna).

Bara för att man har fler väskor behöver man inte packa ner fler saker (lättare sagt än gjort), men som du skriver minskas belastningen på bakhjulet väsentligt (punkteringar, ekerbrott mm)!
Brukar ha kläder o sovsäck i väskorna där bak samt liggunderlag o tält på pakethållaren. Har fungerat bra i drygt tusen mil så att det kan jag rekomendera.

Däremot tycker jag att du ska fundera en gång till gällande vattentäta väskor, dyrare men mycket roligare vid spöregn........

Prova dig fram tills du finner vad som passar dig bäst.
Lycka till!

Om du inte skaffar vatten täta väskor så är en större kraftig plastpåse i väskan ett gamalt beprövat knep.

Själv packar jag mat, kök och dyl i den ena framväskan och diverse prylar jag snabbt vill kunna få tag på i den andra, bla kamera.

hlern; sa:
Själv packar jag mat, kök och dyl i den ena framväskan och diverse prylar jag snabbt vill kunna få tag på i den andra, bla kamera.
Tänk - jag gör precis likadant. Om man har en tung kamera borde stabiliteten bli sämre om den ligger i en styrväska. Jag når kameran (och objektiv) utmärkt i lowriderväskan utan att kliva av cykeln.

Trangiaköket i andra väskan har lite svårt att balansera kamerautrustningens vikt så ofta har det varit omöjligt att cykla utan att hålla i styret...

Packväskor

Hej

Jag har packat efter följande idér när jag har varit på cykelsemester.

Jag packade så här för det mesta:

2 väskor på framhjulet, lågt placerade
2 väskor på bakre pakethållaren
styrväska

Vänster framväska (Karrimor universal):
Trangria kök, tallrikar,bestik, diskbalja, mat, mm
(när man shoppar, ställer man cyklens högra sida mot vägg eller liknade, man skyddar växlar och kjeda mot klåfringriga personer.)
Tungt lågt placerat.

Höger framväska:
Tält, verktyg + delar
(man kan lägga ner cykeln på vänster sida, och komma åt verktyg, växlar)
Tungt lågt placerat.

Vänster bakväska (Karrimor Iberian)
Liggunderlag, cykelkläder, regnkläder, mm
(lätt att komma åt)
Lätta saker men stor volym.

Högerbakväska
Sovsäck, extrakläder, toalettartiklar,mm.
Lätta saker men stor volym.

Styrväska:
Värdesaker, kamera

I för sig så var det ganska länge sedan,men idérna att fördela vikten borde inte har ändrats.

Eventuellt så skippade jag bakväskorna mot en sadelväska, ja ni vet en sådan som brukar användas av engelsmän sedan 30-talet. När jag är kortare turer så anväder jag enbart sadelväskan, ev styrväska.

Jan-Olov

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Wolf Tooth nån som har använt i touringpackning? Långcykling 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg