Ont

Jag får ont i den sk mellangården när jag cyklar pass på över en timme. Är det någon som har några tips på vad jag kan göra för att komma tillrätta med detta problem.

Inställningar och prylar

Vad har du för sadel?
Vad har du för "blöjjbyxa"?
Hur ofta cyklar du?
Hur länge har du haft problemet?
Har du ändrat på något nyligen.

Många frågor men det är lättare att hjälpa då.

Generellt:
Välj en sadel som inte är för tjock/mjuk. Du skall inte sitta på mjukdelarna utan på sittbenen.
Använd blöjbyxa när du cyklar. Testa olika fabrikat på blöjbyxor då utformning, stoppning och skalmaterial skiljer sig.

Se till att cykeln är rätt inställd, att du har sadeln rakt och i rätt linje. Höjden på styret kan också spela roll. Gör bara små ändringar och och en ändring åt gången så vet du vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Är du osäker på hur man skall ställa in cykeln så går du till närmsta cykelbutik (som kan något) och ber dom hjälpa dig.

/Mattias

annat

Hur nära är styret från sadeln.. måste du sitta böjd och håller du ryggen rakt när du cyklar i allmänhet.

Jag antar att föregående skrivare menar vadderade byxor och inte med riktig blöja i :).

Thomas.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Klassebasse ont i knäna Mountainbike 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg