ont i nacken

Hej!

Jag har en MTB.
Efter ett par mil så får jag ont i nacken och i huvudet.
Har provat med att höja styre och sänka sadel men det hjälper inte!
Har börjat fundera på om det kan vara hjälmen som sitter för hårt?
Är det någon som har haft samma problem och hittat en lösning?
 
Samma här..

Har samma problem, får ont i nacken under turen. Men detta går över några timmar efteråt.
Men det är ju inte roligt, förstör ju själva upplevelsen.
Har prövat utan hjälm, men det hjälper inte heller.
Har därimot inte prövat att höja/sänka stryret. Men tycker att detta borde hjälpa.
 
eventuell lösning

jag hade också relativt ont i nacken när jag började cykla, men det försvann efter cirka sex mil. jag är förvisso lite yngre så det kan ta lite längre tid att anpasaa sig om man är lite stelare. man kan också få mycket ont i nacken i början om man sitter nerhukad mycket för att undvika luftmotstånd

hoppas det löser sig
/erik
 
Ta bort skärmen

Jag har också av och till ont i nacken efter cykelturer. Jag har märkt att problemet blir mycket värre om hjälmen är försedd med skärm då skärmen ger besvärande vridning i hjälmen tack vare luftmotståndet.

När det är lite kyligt väder brukar också problemen uppstå. Jag har en BUFF som är ganska bra mot detta. (Tub i elatiskt tyg typ lös polokrage).

Allmänt så är frekventa ändringar i åkställning bra. Kanske så ofta som varje kilometer.

Därför är bockstyre ofta bättre än rakt styre vid längre turer.

Hälsningar Thure
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg