ont i knäna

tjena

ligger just nu i hårdträning för en mountainbike semester i USA till sommaren. Efter en lite längre utflykt (4 dagar) fick jag rejält ont o båda knäna...Det blir långsamt bättre men är fortfarande inte bra efter 2 veckor. Antar att jag fått nån form av överansträngning, någon som har några ideer? hur lång tid ta normalt en läkprocess?, några bra tips?, tar det lång tid att träna upp?

ha de

Spekulation...

Klassebasse; sa:
tjena

ligger just nu i hårdträning för en mountainbike semester i USA till sommaren. Efter en lite längre utflykt (4 dagar) fick jag rejält ont o båda knäna...Det blir långsamt bättre men är fortfarande inte bra efter 2 veckor. Antar att jag fått nån form av överansträngning, någon som har några ideer? hur lång tid ta normalt en läkprocess?, några bra tips?, tar det lång tid att träna upp?

ha de
Hej Simon,
svårt att säga något med enbart ovanstående information som utgångspunkt. Se därför mitt inlägg som en aningen spekulativt :)
Varför fick du ont i knäna? Rätt höjd på sadel i förhållande till pedalerna? Har knäna utsatts för kyla?
För lågt placerad sadel ger stor belastning på knäna. Genom att ändra sadelhöjden kan du undvika att du får exakt samma belastning som gav upphov till dina knäproblem. Såvida du inte dras med en inflammation eller liknande kan du säkert cykla så smått med en ändrad sadelhöjd i rehabiliterande syfte.
Min egen erfarenhet efter 7 längre cykelsemestrar av varierande längd (8 till 69 dagar) är att hälsenan tar stryk och svullnar upp långt innan knäna gör sig påminda. Fast å andra sidan har jag en underbensprotes som gör att jag belastar det andra benet mer. När hälsenan har svullnat upp har jag varit tvungen att sänka sadeln vilket naturligtvis efter ett par dagar resulterat i ömmande knästräckarmuskler. Med lite tur har hälsenan hunnit repa sig och jag har kunnat höja sadeln igen...
Att skyla knäna kan vara bra då fartvinden kyler mer än man tror. Ibland märker man inte av att benen/knäna är kalla eftersom man för övrigt är varm och svettas pga ansträngnigen. Om du ger en fylligare bakgrund till dina problem kan du nog få bättre svar av Utsidans cyklister.

Lycka till med cykelsemestern

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jockeastrom Ont Mountainbike 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg