Ont i höften - byta ryggsäck?

Hej,
jag har bara gjort två lite "längre" vandringar i fjällen (kring 5-6dgr). Båda gångerna i Aibisko/Kebnekeise-området. Efter ca. 2-3dagar har jag fått problem med att ryggsäcken trycker på höftbenskammen (övre framdelen av bäckenet) och till sist är det mycket smärtsamt. I viss mån går det att mildra genom att mixtra med inställningarna och hur hårt man drar åt axelbanden etc, men i slutändan tilltar bara smärtan i längden.

Delvis tror jag detta beror på att jag är ovan att bära tungt, men jag undrar också om man skulle kunna mildra det genom att byta ryggsäcksmärke. Jag kan sägas ha en smal och lite benig kroppstyp med smala höfter (180cm, 63kg). Kör med en Haglöfs Oxo 75l nu. Valde den för att att den hade en ganska bra passform tyckte jag, men det var kanske fel?

Några ledtrådar? Skall jag byta? Någon som fattar vad jag yrar om? ;-)

MVH/Anders
 
Packa lättare! Jippie, jag var först!

Allvarligt talat, det är svârt med höftbälten, det bästa du kan göra är att prova med olika inställningar, det brukar gâ och justera lite bâde i höjd och form. Även säckens längd inverkar.

Innan säcken format sig efter din kropp är det enda att tejpa lite pâ dig själv sâ du inte fâr sâr och sâ prova dig fram.
Ska du byta säck sâ är det nog en Osprey med värmeformabart bälte du kan testa. Men jag tror mer pâ justering och tillvänjning
 
Min erfarenhet är att ju kraftigare höftbältet är ju ondare får man i höftbenskammen.
Hade förr en Haglöfs Alaska som jag använde mina första 5-6 fjällvandringar. Den hade ett väldigt kraftigt och stelt höftbälte som gjorde att trycket mestadels hamnade på de delar som stack ut, d.v.s. höftbenen, med smärta som följd.
När jag sedan skaffade en ny lättare ryggsäck (Golite Pinacle) så var jag lite tveksam till det sladdriga höftbältet som helt saknade stoppning. Det visade sig dock att avsaknaden av stoppning gjorde att höftbältet formade sig efter kroppen och fördelade trycket mycket bättre.
Långvarigt användande borde ju medföra att höftbältet mjuknar. Eventuellt skulle man kunna sitta och knåda höftbältet för att påskynda processen (medans man ser på TV eller annan icke handkrävande sysselsättning).
 

Liknande trådar