Ont i baken

Hej hej.

Har cyklat en längre sträcka inom Sverige för första gången - men fick så j-a ont i baken.

Hur föhindrar man det så bra som möjligt?
 
Det här svaret finns nog i massa andra trådar men;
Cykelbyxor utan kalsonger under(!) och mil på sadeln...
Det enda som gäller...
 
Håller med föregående skribent, men vill också tillägga att man kan preparera sina cykelbyxor med så kallat byxfett. Byxfettet har en friktionsminskande effekt, men är också ofta antibakteriella. Detta är bra eftersom bakterier i brallan ger upphov till blåsor(så även friktionen). Byxfett säljs på de flesta seriösa cykelhandlarna. Ex http://www.cykelcity.se och http://www.cyclecomponents.com
Även sadelns utformning kan vara avgörande. Köp hellre en lite tyngre men bekvämare sadel. Det vinner man på i längden

Glöm inte att det viktigaste är att få många mil i sadeln för att cyklingen skall bli njutbar. Lycka till!
 
onak; sa:
Hej hej.

Har cyklat en längre sträcka inom Sverige för första gången - men fick så j-a ont i baken.

Hur föhindrar man det så bra som möjligt?


Cykelbyxor är att rekommendera. Dessa har ingen söm i baken och kan fås med stoppning som till viss del förhindrar att man får ont i baken. Kan även rekommendera Brooks klassiska lädersadlar. De är dyra men jag blev klart positivt överraskad över hur pass stor skillnad det är med en sådan sadel jämfört med min gamla av "standardtyp".
 
Det mesta men....

Finnar och päls kan vålla bekymmer...så tvätta med tvål och lapp samt skölj noga....
Goa rena cykelbyxor, B12 och mil gäller....

Go tur

Johan K
 
Okonventionell lösning...?

onak; sa:
Hej hej.

Har cyklat en längre sträcka inom Sverige för första gången - men fick så j-a ont i baken.

Hur föhindrar man det så bra som möjligt?

Hej Thomas,
kan försäkra dig om att du inte är ensam om problemet...:)
Även om du har cykelbyxor är det ofrånkomligt att rumpan tar mycket stryk om du är ute i veckor eller månader. Under mina längre cykelturer (främst till södra Europa) har jag löst det på ett okonventionellt sätt. När det varit som värst (ibland öppna sår) har jag vikt en stor handduk 4-5 ggr tills jag haft en tjock triangel lite större än sadeln i yta. Med ett snöre har jag sedan bundit fast handduks-triangeln på sadeln och på så sätt fått en skön och mjuk yta att sitta på. Fördelen är att belastningen på rumpan förändras och det ger möjlighet till viss återhämtning för de mest utsatta partierna.

Go´tur
 
onak; sa:
Har cyklat en längre sträcka inom Sverige för första gången - men fick så j-a ont i baken.

Hur föhindrar man det så bra som möjligt?
Riktiga cykelbyxor och en bra sadel. En sadel ska, åtminstone för män, helst vara smal så att man sitter på sittbenet (perinum) och ingenting annat. Andra cykelturen efter ett långt uppehåll kan det vara ömt men annars så funkar det utmärkt.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg