Ont i axel av vingpaddel

Sen ett år tillbaka använder jag en vingpaddel till min havskajak. Paddeln är långt skönare än alla plattpaddlar som jag använt. Men, den ger mig samtidigt huvudbry. Ett par gånger det senaste året har jag fått ont i vänster axel av paddlingen. De tillfällen då det inträffat är under lite "hårdare" motionspass i kajaken och under långturer med packad kajak. Detta har aldrig hänt mig med mina gamla plattpaddlar. Min fråga: Är detta vanligt och vad beror det på tro?
 
Jag bytte kajak i våras - från havskajak till en motionskajak. Trots att jag behöll min flattpaddel (en stor förändring i taget) så ändrade jag tydligen min teknik. Supraspinatus och Infraspinatus fick stryk. Kunde sedan inte ens paddla min vanliga havskajak.

Jag gick till Naprapat, fick bra behandling, och bra stretchövningar detta minskade problem (tog samtidigt en Voltarenkur). Efter sommaren var jag så mycket bättre att jag fick börja rehabträna. Nu går jag på gym två gånger i veckan med 5-6 bra axelövningar. Fortfarande med bra streching.

Der var min story om axlar.
Mitt råd om axlar: gå till idrottskunnig person inom läkekonsten. Kör inte om det gör ont. Prova annan träning som kan verka genomblödande och stärkande för axelpartiet.
 
Har problem med höger axel. Kan känna av mycket distinkt smärta efter relativt lindrig paddling. Det blir dock inte mycket värre vid högre intensitet.

Mitt problem härrör dock med all sannolikhet från sittandet vid skrivbordet. Nån form av musarm alltså. Jag sitter ofta med omedvetet uppdragen axel och kan ibland känna denna smärta efter 5 minuter vid tangentbordet.

Just nu är det dock värre än nånsin, och på tisdag ska jag till sjukgymnast.
En gissning är att Levator Scapulae är inflammerad.
Har inte paddlat på många veckor.
 
Jag har blivit av med mina axelproblem genom att byta till mindre blad och kortare paddel, jag använde förut min gamla tävlingspaddel men jag är inte tillräckligt stark för den längre.
Dessutom tränar jag de viktiga småmusklerna i axlarna
med gummiband, det har gjort stor nytta.
Alla världens tävlingskanotister bytte till vingpaddel
åren 85-88. Jag minns inte att det blev större problem med axelskador då.

/Pär
 
Tack för era inlägg! Jag lider verkligen med era axelproblem. Det är inte kul då det gnager i axlarna på en vid paddling. För tillfället är jag "symptomfri", men jag rotade runt lite på nätet efter era svar. Som det verkar är det supraspinatus och infraspinatus som är mitt problem. Troligen en gammal skada som jag ådragit mig på gym, för en 6-7 år sedan, då jag laddat på för mycket vikt. Jag skall prova att förebygga med strech och rehabövningar för axlarna och se om det håller problemen stången.

Jag skall även prova att korta min paddel lite. Just nu kör jag med 215cm men kan korta ända ned till 210cm.
 
Skaft?

Vad har du för skaft på paddeln? James på Kajaktiv sa att man inte skulle ha kolfiberskaft på vingpaddlar om man skulle ha dom till tunga havskajaker. Detta eftersom bladet hugger tag direkt, vilket i kombination med tung båt och styvt skaft kan ge ryck-skador på axeln. Glasfiber skulle vara bättre till långfärd eftersom det har bättre svikt.

P.S. En annan sak att tänka på är att inte dra med ligamenten i början av draget, utan att hela tiden hålla axeln med muskelkraft. D.S.
 
Min naprapat trodde på samma muskler för mig.

razorbill; sa:
Jag skall prova att förebygga med strech och rehabövningar för axlarna och se om det håller problemen stången.

Erik Arnström länkar till http://www.ryggochmuskelakuten.se/.
Under "Stretchövningar - Bröstrygg & Skuldra" finns övningarna 2.4, 2.5 & 2.6. De har jag kört regelbundet tillsammans med en strechövning som inte finns med (dessutom ibland tillsammans med ett par av de andra Bröstrygg&Skuldraövningarna). Denna streching och sedan relativt tung men snygg&sansad styrketräning har gjort susen för mig.

I synnerhet har 2.4 gjort skönt "gottont" - och nytta.
Lycka till!
//Patric
 
Jag tror att det är svårt att uppnå samma svikt i en vingpaddel som i en plattpaddel. Vingpaddelns utformning ger inte mycket utrymme för svikt vare sig i skaftet eller bladen. Tror att bästa vägen är att gå ner i bladstorlek.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torger ont i rumpan Paddling allmänt 28
Stuvarn Ont mellan skulderbladen! Paddling allmänt 17
L.A. ont i armen Paddling allmänt 27
igs ont i händerna Paddling allmänt 8
uffeS Ont i baken ... ny i motionskajaken. Paddling allmänt 17
bluewing Ont i armarna? Paddling allmänt 3
Kalle E Rackarns ont i pannan Paddling allmänt 2
Rune E Bruten axel och paddling Paddling allmänt 9
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
NordenJolt Hyra/låna vingpaddel i göteborgstrakten Paddling allmänt 0
thureb Vingpaddel stöttningar och kontring? Paddling allmänt 11
Niftigolebb Paddelteknik Vingpaddel Paddling allmänt 6
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
thomnils liten vingpaddel? Paddling allmänt 2
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
Björnb Vilken vingpaddel? Paddling allmänt 88
razorbill Bladstorlek på vingpaddel Paddling allmänt 7
srpp Vingpaddel Paddling allmänt 7
Kaj Yak VKVs vingpaddel Paddling allmänt 10
sweden_faltboot Någon med vingpaddel tips? Paddling allmänt 0
a95180 Var köpa vingpaddel i Sverige? Paddling allmänt 19
dangermouse Vingpaddel Paddling allmänt 7
fredriklindblad Vingpaddel.. Paddling allmänt 2
bieurn Tips på Vingpaddel Paddling allmänt 13
mielo Någon som testat Bracsas justerbara vingpaddel? Paddling allmänt 8

Liknande trådar