Ont i armbågarna (del2)

Hej igen,

Vet någon om nån bra sjukgymnast eller läkare i GÖTEBORGSOMRÅDET för onda armbågar

(Det gör ont i en sena som sitter på insidan/baksidan av armbågen, ovan för leden. Senan går uppåt.)

Tack på förhand
Patric

Tips från en annan drabbad.

Jag drabaddes för några månader sen av samma syndrom dvs brännande smärta i armbåge efter klätterpassen(dock inte längre än 1 timma). Jag tog ca 4 veckors vila. När jag sen började klättra igen återkom smärtan nästan direkt. Jag har under lång tid tränat armhävningar. Dvs armhävningar har inte löst problemet (för mig).
Jag har börjat träna antagonisterna för fingrar och handleder, vilket har visat possitivt resultat. Spec. övningen där man sprätter med fingrarna.(se länk)

Ett annat tips är att klättra mer med raka armar under passen. Jag undviker tills vidare leder på tunna lister där det finns stor risk att "floppa av" under kraftig belastning. Uppvärmning samt avslutning med försiktig stretching är också viktigt. Jag slutar även mina pass om jag börjar känna smärta.

På climbing.com finns en bra artickel med antagonistövningar mm!

http://www.climbing.com/Pages/Techtip_pages/192/techtips192-sport.html

Har du ont längre tider bör du nog besöka en sjukgymnast alt. idrottskliniken.
Lycka till!
/Mårten

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg