• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Onödiga saker och ting....

Håller på och packar för en veckas vandring i fjällen, ena prylen efter den andra åker ner i ryggsäcken, avfärd om några timmar. Undrar samtidigt vad för slags pryl/sak jag skulle packa ner, som absolut skulle vara onödigt att ha med sig. Det jag kom på var ett "bowlingklot".

Vad skulle du packa ner för pryl/sak som absolut skulle vara onödigt att ha med sig ?
 
Ett bowlingklot? Onödigt? I fjällen? Nä, säg inte det! Det kan faktiskt vara nyttigt. Mot björnar. Just när björnen reser sig på bakbenen för att sluka dig, då släpper du klotet direkt på björnens tår.

Ännu bättre:Ta med två bowlingklot, det är bättre för balansen (en i varje hand) och är direkt livsförlängande om björnen har med sig en kompis.
Även om björnen är ensam har du fler möjligheter med två klot. Om björnen alltså sitter framför dig och jämrar sig och masserar sina ömma tår och tittar hatiskt på dig då släpper du det andra klotet.

En enkel och förvånansvärt okänd metod att klara sig mot björnar.
 
Ett bowlingklot? Onödigt? I fjällen? Nä, säg inte det! Det kan faktiskt vara nyttigt. Mot björnar. Just när björnen reser sig på bakbenen för att sluka dig, då släpper du klotet direkt på björnens tår.

Ännu bättre:Ta med två bowlingklot, det är bättre för balansen (en i varje hand) och är direkt livsförlängande om björnen har med sig en kompis.
Även om björnen är ensam har du fler möjligheter med två klot. Om björnen alltså sitter framför dig och jämrar sig och masserar sina ömma tår och tittar hatiskt på dig då släpper du det andra klotet.

En enkel och förvånansvärt okänd metod att klara sig mot björnar.

Tack! Tack för veckans garv, sachsaren :)
 
Ett bowlingklot kanske inte är så tokigt att ha med sig ändå, börjar nu bli lite ont om plats i ryggsäcken - eller jag kanske ska göra plats för att få plats med ett (eller två) bowlingklot.....

Måste bestämma mig, avfärd 14.30....
 
Nackdelen med den nämnda metoden är att du bara har två chanser med två bowlingklot. Det testas nu i Norra Grönland en annan variant som bara kräver ett klot.
Det nya är att lägga klotet i sovsäcken och sedan svinga runt alltihop. Dels kan man bekämpa fler björnar på en gång och klotet kan återanvändas.
Tester har gjorts med att skruva i en ögla och binda i ett rep i klotet. Detta minskar dock klotets prestanda vid bowling.
 
En enkel och förvånansvärt okänd metod att klara sig mot björnar.

Men jag använder kameran. När björnen kommer tar jag fram kameran och tittar genom sökaren, ju äldre digitalkamera man har desto mindre blir björnen. Och så liten som den då blir kan den omöjligt vara farlig.

Det är sen senare när du ska förstora upp den hemma du får se upp.
 
Det viktigaste när man träffar en björn eller för all del en bjärv är inte att kunna springa fortare än djuret i fråga. Det viktigaste är att man springer fortare än kompisen.
 
Men jag använder kameran. När björnen kommer tar jag fram kameran och tittar genom sökaren, ju äldre digitalkamera man har desto mindre blir björnen. Och så liten som den då blir kan den omöjligt vara farlig.

Det är sen senare när du ska förstora upp den hemma du får se upp.

Som liten scout fick jag lära mig att använda kikaren, vänd den bakofram och lokalisera pyttebjörnen genom den, plocka upp bjönen försiktigt och lägg den i din braohaask. Glöm bara inte kikaren när den ska släppas ut.

Beträffande att springa fortare än kompisen sâ fick vi samma râd när jag jobbade i Churchill i Kanada. Alternativet var enl parkranger som gav oss tips att sakta gâ undan och släppa ett klädesplagg itaget pâ marken dâ isbjörnen är nyfiken av sig. när man kommer till underkläderna brukar doften frân "olyckan" fâ björnen att vända :)
 
En annan fördel med bowlingklotet är ju om man blir jagad av björnen. Då är det bara att dumpa det så kan man springa mycket fortare!

VH//Anders