Onödig rolig friluftspryl

Jag brukar ta med mig en enklare mp3 spelare som går på ett AAA batteri tillsammans med en ordentlig portabel högtalare som köptes gör ca tusenlappen. Kan vara riktigt fint om kvällarna tillsammans med en whiskey eller två. Väger tillsammans inte mer än en kamera. Brukar föredra det i skogsvandringar där jag även kan elda på en del, bygger upp en riktigt fin atmosfär.

På fjällen skulle jag inte ta med onödig teknik utan lägger där lite extra vikt på köket och maten.

Resetermometer och vaxduksutflyktsdagbok. Behövs inte men lockar till fortsättning och ger en viss expeditionskänsla till helgutflykterna och vandringsturerna.
En kartsnutt hjälper ju till.

go tur

Ingenjörig och synnerligen ohippiesk. Har varit ute en del i sin ungdom men nu har det blivit lite mindre med småbarnsåren. Fast han har luftat planer på att ta med frugan på fjälltur....

Kök är alltid bra, men lite för nödvändigt för att det ska bli en bra present. Om det nu inte har någon teknisk specialegenskap förstås :)

De här är riktigt onödiga, ack så snygga och dessutom en aning ingenjörsmässiga, i det att de ska skruvas ihop Meccano-style (nåja).

https://www.alpkit.com/products/litestix

Ja som sagt, kök är ju nödvändigt, men jag lovar att det går att hitta kök som kräver att man är mer än nödvändigt ingenjörig för att uppskatta dem! :)

Men skämt åsido. Jag kan bifalla tidigare talare om lyktor. Den mest användbara sorten är ju troligtivs de LED-baserade sorterna, men jag slår ett slag för strumplampor. De för gasol är enkla att hantera men ger ändå en del extra mys, och lite näring åt den slumrande pyromanin.

Vill man gå "the extra mile" letar man upp en flytbränslevariant. Kräver körkort, men ger mycket extra charm i form av pyssel i kolmörker med lätt brända fingertoppar och färgglada fläckar framför ögonen efter det supernovaljusa skenet som lyste rakt i ögonen sekunden innan det plötsligt slockande. :)
Den enda som är liten nog för att jag skulle överväga att ta med på vandring är nog Coleman 229. Går på bensin, så då kan man ju överväga att använda bensinkök också.

Huggen

Jag brukar slöjda till en smörkniv och en tunn stekspade inför varje resa. Har även börjat ta med en lätt och böjbar skärbräda. lite extra goda kryddor.
Det som kretsar runt maten brukar det kunna utvecklas och göra något "onödigt" men ändå något extra kring.

stol

Utöver GPS och handpresso som också var tidiga i min hjärna då jag läste frågan så skulle jag säga laddstationer tex solladdare och batteripacket - till t ex GPS, kamera, mobil mm.
en anna sak som sätter guldkant på kvällen är att kunna göra om sitt liggunderlag till stol med lite remmar. Man sitter förvånansvärt bra i en sådan "stol", t ex denna
http://www.addnature.com/413271.html
Betydligt vilsammare än att sitta rakt upp och ner på marken.
Se till att få ett som passar just mottagarens uppblåsbara liggunderlag.

/Patrik, vars stol alltid är med i kajaken då liggunderlaget är med och tror nog den får åka med även då lasten är på ryggen

Simglasögon

Efter besökt en dykbutik för många år sedan sa någon att ett par simglasögon måste man ha med sig på fjällvandringen. Så det åkte med.
Men lovar det blev inga långa undervattensturer naken med simglasögon i smältvatten.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mal Rolig vurpa Utrustning allmänt 10
niklaz Friluftspryl jag är väldigt nöjd med Utrustning allmänt 65

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg