• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Omvandling cellulosa till mjölk

En fråga - utan direkt anknytning till friluft - närmast riktade till en läkare/nutritionist:

Hur är det möjligt att cellulosa (?) i form av gräs kan brytas ned och omvandlas till en slutprodukt i form av (ko-)mjölk som dessutom innehåller fett?
 
Det handlar väl mer om biokemi.

Mjölk består ungefär av:
vatten
fett
mjölksocker
protein

Fett och kolhydrater (socker) består av i princip samma atomer (kol och väte (hydrogen)), men ihopkopplade lite olika. Fett innehåller lite fettsyror (som förutom kol och väte innehåller syre). Protein innehåller kol, väte och kväve.

När vi (och korna) äter så bryts maten ner i sina beståndsdelar:

Enkla sockerarter (glukos)
Fettsyror
Aminosyror

Dessa saker använder kroppen sen för att skapa nya proteiner, fett och sånt.
 
Det här är hela kemifabriken. Oliga slags käk kommer in och omvandlas till energi och materia.

Metabolism_GIF.gif



Här finns ytterliggare ett schema med koncentration på materia-omvandlingen, tror jag. Energiutvinningen är inte med.
Om jag har fattat grejen med de där röda och blåa pilarna, kan vad som helst omvandlas till vad som helst genom en jäkligt invecklad kombination av katabolism och anabolism. Dvs även om jag bara äter glukos kan min kropp bygga fett och protein. Stämmer det?
Det skulle ju betyda att kossan kan göra mjölk även om hon bara skulle äta helt fett- och proteinfritt gräs. Vilket inte finns, men...

330px-Anacata.gif
 
Det är ju viktigt att påpeka att kor inte kan tillgodogöra sig cellulosa. De är helt beroende av bakterier, eller om det snarare är bakterierna som är beroende av kossan.
 
Googla

så hittar du en del t ex http://www.vetamera.com/Cellulosa
http://www.vetamera.com/Idisslare

Cellulosa kan brytas ned till glukos via bakterier se ovan men egentligen är det mera komplicerat enligt följande tentafråga

Vad vet du om glukosmetabolismen hos idisslare? ...
xray.bmc.uu.se/Courses/KE7001per4/Exams/QAn_Sluttenta_KE7001p4_05.pdf

Fråga 17: Vad vet du om glukosmetabolismen hos idisslare?
Vad händer med stärkelsen/glukosen som djuret får via födan, vilka metaboliter erhålls, hur tillgodoser mjölkkon sitt glukosbehov och vilken är den viktigaste metaboliten?
Svarsmall:
Kolhydraterna förjäses i vomen till flyktiga fettsyror, främst till acetat , butyrat och propionat (smärre mängd laktat) (2p).
Korna är beroende av glukoneogenes (1p) där huvudsubstratet utgörs av propionsyra.

Glukoneogenes är att bilda glukos från icke kolhydrater t ex proteiner och fetter.

Och så lite off topic:
I stort sett alla djur kan bilda fett från glukos. Man kan också bilda glukos från fett men för människor går det trögt och fungerar bättre med ett litet tillskott av kolhydrater till fettkost. Glukos är nödvändigt för att hjärnan skall få bränsle.

Proteiner måste människan ha i kosten. Några aminosyror är essensiella för människa dvs vi kan inte bilda dessa från andra aminosyror.

Thure
 
Dvs även om jag bara äter glukos kan min kropp bygga fett och protein. Stämmer det?

Nej, protein innehåller kväve, det finns inte i glukos.

Men annars består fett och kolhydrater som sagt var av samma byggstenar så det är fullt möjligt att omvandla lite hur som helst.

Problemet är att många av stegen i omvandligen kräver nån form av katalysatorer och/eller energitillförsel.

Sen får man ju inte glömma att kroppen behöver en massa olika spårämnen, mineraler och grejer för att kemifabriken skall fungera.
 
sachsaren; sa:
Det här är hela kemifabriken. Oliga slags käk kommer in och omvandlas till energi och materia.

Metabolism_GIF.gif



Här finns ytterliggare ett schema med koncentration på materia-omvandlingen, tror jag. Energiutvinningen är inte med.
Om jag har fattat grejen med de där röda och blåa pilarna, kan vad som helst omvandlas till vad som helst genom en jäkligt invecklad kombination av katabolism och anabolism. Dvs även om jag bara äter glukos kan min kropp bygga fett och protein. Stämmer det?
Det skulle ju betyda att kossan kan göra mjölk även om hon bara skulle äta helt fett- och proteinfritt gräs. Vilket inte finns, men...

330px-Anacata.gif

Efter närmre detaljstudium verkar omvandlingsprocessen ganska solklar.
 
nermander; sa:
Det handlar väl mer om biokemi.

Mjölk består ungefär av:
vatten
fett
mjölksocker
protein

Fett och kolhydrater (socker) består av i princip samma atomer (kol och väte (hydrogen)), men ihopkopplade lite olika. Fett innehåller lite fettsyror (som förutom kol och väte innehåller syre). Protein innehåller kol, väte och kväve.

När vi (och korna) äter så bryts maten ner i sina beståndsdelar:

Enkla sockerarter (glukos)
Fettsyror
Aminosyror

Dessa saker använder kroppen sen för att skapa nya proteiner, fett och sånt.

Det gällde närmast cellulosa till fett men det kommer tydligen lite senare.
 
Re: Googla

thureb; sa:
så hittar du en del t ex http://www.vetamera.com/Cellulosa
http://www.vetamera.com/Idisslare

Cellulosa kan brytas ned till glukos via bakterier se ovan men egentligen är det mera komplicerat enligt följande tentafråga

Vad vet du om glukosmetabolismen hos idisslare? ...
xray.bmc.uu.se/Courses/KE7001per4/Exams/QAn_Sluttenta_KE7001p4_05.pdf

Fråga 17: Vad vet du om glukosmetabolismen hos idisslare?
Vad händer med stärkelsen/glukosen som djuret får via födan, vilka metaboliter erhålls, hur tillgodoser mjölkkon sitt glukosbehov och vilken är den viktigaste metaboliten?
Svarsmall:
Kolhydraterna förjäses i vomen till flyktiga fettsyror, främst till acetat , butyrat och propionat (smärre mängd laktat) (2p).
Korna är beroende av glukoneogenes (1p) där huvudsubstratet utgörs av propionsyra.

Glukoneogenes är att bilda glukos från icke kolhydrater t ex proteiner och fetter.

Och så lite off topic:
I stort sett alla djur kan bilda fett från glukos. Man kan också bilda glukos från fett men för människor går det trögt och fungerar bättre med ett litet tillskott av kolhydrater till fettkost. Glukos är nödvändigt för att hjärnan skall få bränsle.

Proteiner måste människan ha i kosten. Några aminosyror är essensiella för människa dvs vi kan inte bilda dessa från andra aminosyror.

Thure

Kärnpunkten var just cellulosa (ursäkta tid. felstavningar) till glukos vilket förvånande. Glukos till fett och vv. är bekant. Ska studera länken litet närmre.
 
viavescovile; sa:
sachsaren; sa:
Det här är hela kemifabriken. Oliga slags käk kommer in och omvandlas till energi och materia.

[...onödigt stor bild...]


Här finns ytterliggare ett schema med koncentration på materia-omvandlingen, tror jag. Energiutvinningen är inte med.
Om jag har fattat grejen med de där röda och blåa pilarna, kan vad som helst omvandlas till vad som helst genom en jäkligt invecklad kombination av katabolism och anabolism. Dvs även om jag bara äter glukos kan min kropp bygga fett och protein. Stämmer det?
Det skulle ju betyda att kossan kan göra mjölk även om hon bara skulle äta helt fett- och proteinfritt gräs. Vilket inte finns, men...

[...vansinnigt komplicerad bild...]

Efter närmre detaljstudium verkar omvandlingsprocessen ganska solklar.

Lätt som en plätt. Eller hur? Eller hur?? ;)
[Ändrat av sachsaren 2006-08-28 kl 19:43]