Tyngre soppa (fotogen/diesel) behöver mera syre för att brinna rent och då det inte särskilt lätt att öka på luftinblandningen i dom blandningsrörkonstruktionerna som används så måste man minska på mängden bränsle istället - och det här går inte att göra genom att minska på pådraget då farten på bränslejeten blir mindre och då även insugna luften som rivs med minska utan man måste just byta munstycksstorlek så att farten på jetstrålen av bränsleånga är samma (men mindre i mängd) så att nästan samma mängd luft rivs med mindre mängd bränsle.
omnifuel som jag kört hittills så verka gasolmunstycket fungera bra även för bensin - den blir faktiskt lite mer lätteldad vid lägre pådrag och slocknar inte så lätt vid lite blåst som med bensinmunstycket, medans kan gå en tendens fett vid full pådrag (tendens till gula toppar på lågan) - men det är så lite att man kan ignorera detta om man eldar utomhus/välventilerat.
med gasol och gasolmunstycket tycker jag det går magert redan från början och är lite bångstyrig på lägre pådrag då lågan lätt blåser bort - här kan man tyvärr inte välja en större munstycke då det redan är den största av alternativen.
Det här gäller vid havsytan - när man går upp i höjd i kanske tusentals meter så ändras förutsättningarna - gasolmunstycket med gasol som gick mager vid havsnivå börjar förmodligen bli mer lätteldad medans bensin på gasolmunstycke börja brinna fett (gula lågspetsar) och det är dags att byta till en smalare munstycke som ger en låga nästan utan spår av gula toppar, går man över 6000 meter så kanske fotogenmunstycket blir aktuellt även vid bensindrift etc.
---
med andra ord - titta på lågan hur den beter sig - är det mer än antydning till gula lågtoppar så byt till en mindre munstycke, är lågan helt blå och verka väldigt lätt att blåsa ut eller brinner magert (och tendens till låglyft) och är stabilt först vid nästa full pådrag - byt till en större munstycke.
rekommendationerna är just rekommendation - det händer inget katastrofalt om det sitter fel munstycke utan det är prestandan, hanteringen och brännavgaserna kvalitet som försämmras när det sitter fel. och kom ihåg det som är rätt munstycke vid havsnivå kan vara fel mustycke vid 4000 meters höjd och man måste gå ned 1-2 snäpp i storlek innan det brinner bra igen.
För 'svenska' höjder tror jag att gasolmunstycke skulle fungera utmärkt både för gasol och bensin om man vill köra blandat - dock kan det vara bra att ha med sig bensinmunstycket (och fotogen) då dessa rent viktmässigt knappas kan anses som ett problem ;-)