Omega Pacific Link Cams?

Hej!
Kom idag i kontakt med en Omega Pacific Link Cam. Gillade den verkligen! Min undran är om någon här har erfarenhet av dessa? Positiv eller negativ. Det är ju lite fler rörliga delar än på en 'vanlig' kamsäkring men spannet var ju verkligen bra. Tyckte den var enklare att få till i sprickan än en traditionell. Så vad har ni för kommentarer angående dessa! Priset är inte intressant utan bara funktion. Tack på förhand!

/Anders
 
Funkar bra som en panikkil. Funkar dessutom jättebra om man måste ha något extra i en speciell storlek. Säg att du har ett trippelt rack friends och att led 1 kräver 4 friend #1.5 och att led 2 kräver 4 friend #2.5, då täcker ju en link-cam båda dessa. Vi hade en link-cam i Indian Creek och den blev flitigt använd för att utöka racket med en extra kamkil.

Tyckte personligen att den vägde för mycket.
 
Det kanske ar bara jag men jag tyckte att de yttersta kammerna hade sa lite spann att de knappt uppfyllde nagon annan funktion an kosmetiskt. Om man tittar pa en vanlig kamsakring sa har de en rekomenderad anvendningensomrade, dvs kammarna ska inte vara for utvidgade eller ihopptryckta. Om sa ar fallet aven pa Link Cams sa ar de yttersta kammerna nestan helt verkningslosa.
Skulle de skippat dessa sa hade jag nog kopt mig en eller tva for standplats och panik sakringar.
 
Tack så mycket för era synpunkter! Får kolla enligt bes.instruktionen vid köp för det får nog bli en sån iom att ingen tyckte det var en direkt dålig produkt.

/Anders
 
Det kanske ar bara jag men jag tyckte att de yttersta kammerna hade sa lite spann att de knappt uppfyllde nagon annan funktion an kosmetiskt. Om man tittar pa en vanlig kamsakring sa har de en rekomenderad anvendningensomrade, dvs kammarna ska inte vara for utvidgade eller ihopptryckta. Om sa ar fallet aven pa Link Cams sa ar de yttersta kammerna nestan helt verkningslosa.
Skulle de skippat dessa sa hade jag nog kopt mig en eller tva for standplats och panik sakringar.

Detta är nonsens!
 
Svinbra när man speed-cleanaidar (är det ett riktigt ord egentligen?) C1/C2 i Yosemite, kapar nån timme i tid på en heldag...


Annars tycker jag de suger ganska så mycket...


peace
 
Jag har dem till följande, och där fungerar de för mig utmärkt!

Vid alpint där man brukar ha med sig några enstaka kammar som utrustning , så tar jag hellre med någon enstaka link cam, vilket gör att jag får betydligt fler valmöjligheter till att sätta dem. Eller om jag måste dubbla upp (om man inte exakt vet hur det ser ut och vad man behöver) ett vanligt set med någon enstaka kam, så dubblar jag hellre med en link cam, då dessa ger fler valmöjligheter.

Tyckte även tidigare att de inte var något att ha, men efter att ha använt dem vid ett flertal tillfällen, så fick de en nytta för mig.
 
Skulle möjligen oroa mig för antalet rörliga delar. Ju fler delar desto mer som kan gå sönder. Men om grejerna är väl testade så ska det väl vara ok? Vad säger UIAA? Nån som vet?

Jag skulle gärna ha en eller två, framför allt för bruk i ett lätt rack för alpinklättring.

John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
headjam omega pacific?? Klättring allmänt 3
magwo Link-cam som "arbetssäkring"? Klättring allmänt 27

Liknande trådar