Om kondens - En nöt att knäcka! Kreativ respons önskas!

Natten mellan fredag och lördag i helgen spenderades på Kullaberg med lite friklättring och vandring.

Jag gick och la mig i mitt Hilleberg Akto som har skyddsgolv och vaknade utvilad i ca 4-5dl vatten. (se film nedan) . Skyddsgolvet i absiden var snustorr, även under själva tältgolvet. P.g.a hård vind så hade jag ej öppnat luckorna vid huvudet och fötterna.

Nu kanske ni sitter och febrilt vill svara att det givetvis är kondens och låt mig presentera nöten för knäckning;

bredvid mitt Akto, på ca 1m avstånd står min polares Akto som ej är utrustat med skyddsgolv men i övrigt helt konfigurerat enligt ovan dvs stängda ventilationer etc. Han har inte en droppe vatten medan jag får med hjälp av kåsan ösa ur mitt tält.

Film på mobilt badhus-klicka här

Min egen slutsats är att jag köper ett resonemang kring att vi är olika som personer och att jag avger mer fukt i min utandning än min polare men som ni ser, det är extremt mycket vatten enligt mig och då hans tält är snustorrt invändigt blir man ju frågande.

Tacksam för kreativ respons!

Ett skyddsgolv borde ju minska kondensen som härrör från markfukt...
Vattnet har ingen annan källa? Läckande flaska? Dåligt skämt av grannen?

Elementärt både din utandning och din kropp avger fukt om du sover i tätt tält. Fukten kondenseras på kalla väggen, d v s inner tältets insida, rinner ner och ligger på tältets golv. Förbättra ventilationen mellan inner och yttertält och du slipper se föreställningen en gång till. Weetexduk är rätt praktisk.
go tur

Elementärt både din utandning och din kropp avger fukt om du sover i tätt tält. Fukten kondenseras på kalla väggen, d v s inner tältets insida, rinner ner och ligger på tältets golv. Förbättra ventilationen mellan inner och yttertält och du slipper se föreställningen en gång till. Weetexduk är rätt praktisk.
go tur

Köper ditt resonemang rakt upp och ner, jag borde sörjt för bättre ventilation. Dock så kan jag inte förstå att det kan vara så, enligt mig, extremt stor skillnad mellan mig och polarens upplevelse. Vi gjorde exakt samma manövrar med samma sorts utrustning, han vaknar helt torr och jag vaknar med vatten inne i tältet. Kan det verkligen vara så stor skillnad på utandningsluften, om man antar att det är utandningen som är boven, från en person till en annan? Värt att nämna är att vi är jämnstora och har i princip samma sorts utrustning.

Verkar ganska oförklarligt att ni har så stora skillnader på kondens med samma förutsättningar. Möjligen kan det vara så att du sover varmare och avger mer fukt än din polare, men en gissning? 0,5l vatten på en hel natt är inget märkligt för en människa att avge.

Även om det blåser, är det bra att öppna ventilationen (läsidan borde gå bra).

Vattnet ser ju rent och klart ut så troligare någon form av kondens än vatten utifrån. Kan det vara så att marken där du haft ditt tält var fuktigare (låg i en svacka) än din polares tält? Den här tiden på året är marken gärna fuktig pga tjällossning och dålig vegetation, men misstänker att Kullaberg även fick regn i slutet av förra veckan. Om så är fallet kan det vara en hypotes till varför du fick mer kondens i ditt tält trots footprint.

Jag skulle säga att det låter som mkt kondens för de förhållanden som du beskriver. Kan det vara footprinten som har tätat mellanrummet mellan mark och yttertält?

kan det inte vara en läcka då? En liten skur mitt i natten som ni inte märkt av, och du råkar ha någon söm i vindriktningen som läcker?

Känns som det är för mycket vatten för att vara ditt fel. Det var ju kollosalt mycket vatten! Jag tror helt utan vidare belägg att det är tältet som är defekt. Kolla med Hillebergs support.

Jag skulle säga att det låter som mkt kondens för de förhållanden som du beskriver. Kan det vara footprinten som har tätat mellanrummet mellan mark och yttertält?

Det är en teori men tältet var placerat i lätt lutning utan några "hinder" som kunde täppa till eller rentav deformera tältet.

Vattnet ser ju rent och klart ut så troligare någon form av kondens än vatten utifrån. Kan det vara så att marken där du haft ditt tält var fuktigare (låg i en svacka) än din polares tält? Den här tiden på året är marken gärna fuktig pga tjällossning och dålig vegetation, men misstänker att Kullaberg även fick regn i slutet av förra veckan. Om så är fallet kan det vara en hypotes till varför du fick mer kondens i ditt tält trots footprint.

Visst, satte jag ner knäet så blev det fuktigt på morgonen. Tyvärr var det så borta hos polaren också så det verkar inte vara den gemensamma nämnaren.

kan det inte vara en läcka då? En liten skur mitt i natten som ni inte märkt av, och du råkar ha någon söm i vindriktningen som läcker?

Jag antar att allt är möjligt, jag tycker bara att det vore konstigt då skyddsgolvet utanför innertältet var torrt som fnöske.

Botten på innertältet är ju utformat som en vattentät låda, så även om det runnit vatten utanför tältet på natten (regn etc) skall det mycket till för vattnet att komma in i tältet förutsatt att golvet är helt. Att golvet i absiden var torrt kan förklaras av ventilationen vid ingången men även hur morgonsolen legat på.
Hur var innertältet i övrigt? Kondensen bildas ju på yttertältets insida , och det som kan komma in i ett innertält måste ha droppat från taket (på yttertältets sidor brukar kondernsen istället rinna ner utmed tältduken och hamna utanför innertältets vattentäta låda).

Skillnad på liggunderlag?

Tänkbart att marken var "kalla väggen" i ditt fall och att ni hade olika liggunderlag där ditt isolerade bättre och att kompisen via kroppsvärmen värmde tältbotten och att därför fukten stannade i ditt tält men ventilerades bort från kompisens.

Thure

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg