Om kökstester och recensioner

Hade i många år ett jobb som gjorde att jag testade de flesta kök som finns, ibland innan de hade kommit i serieproduktion. En mycket viktig slutsats är att kök, i mycket högre grad än många andra friluftsprodukter är INDIVIDER! Två till utseendet identiska ex av samma kök kan fungera mycket olika avseende effekt, förvärmningsbehov och tillförlitlighet!

Dessutom är det bra att hålla i minnet att kök, liksom bilar, datorprogram och mycket annat uppgraderas kontinuerligt: Buggar fixas till, och en modell som har någon säsong på nacken är ofta mycket tillförlitligare än den första utgåvan...

Om en produktion resulterar i "individer" beror det på att kvalitetskontroll, toleranser och liknande inte är så bra som de borde.

Det är klart att det är svårt att undvika skillnader, men att de påverkar produktens tillförlitlighet är absolut inget som vi som konsumenter skall behöva ta för givet. Särskilt inte när det handlar om dyr friluftsutrustning.

Q och Q

Kvalitetsäkring är nog inte friluftkökstillverkarnas främsta mål! Tar man isär ett antal individer av en modell upptäcker man med luppens hjälp att mycket ser högst individuellt ut!
Att påstå att dyra kök är hög kvalitet kanske är att ta i! Men att tämligen enkla industriprodukter säljs till höga priser kan jag hålla med om...
Jag har klagat på nya kök och fått andra exemplar med bättre och sämre förbränningsegenskaper! Jag har trimmat begagnade kök efter bra brinnande exemplar och ibland fått dem bra, ibland går det inte alls.
Som jag ser det är toleranser och varianter så stora att det oftast "går troll" i kök.
Har du ett bra exemplar håll hårt i det!

Go tur

Johan K

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg