Om forumfunktioner - tyck till!

clindh

Forumvärd
Vi tittar nu väldigt aktivt på nya bättre diskussionsforum. Vi vill gå mot ett som är snabbare förståss, men som också är lite enklare att använda och förstå. De månggrenade diskussionerna runt en viss fråga är ofta rätt svåra att följa.

Det finns en forumstil som kallas för "UBB" (stilbildaren är Ultimate Bulletin Board). Där har man inte "flertrådade" diskussioner. Det finns bara en nivå på varje diskussion, själva ämnet/frågan tex. Klickar man på det får man läsa alla inlägg direkt.

Kolla in detta exempel:
http://www.bigsoccer.com/forum/

Vad tycker ni "härdade" forumanvändare om denna stil på forum?

Mina åsikter

Hej,

Nu är jag inget stort fan av boarden utan föredrar Usenet NEWS. Men jag antar att utvecklingen allt mer går mot boarder.

1.
Den viktigaste punkten anser jag att det skall gå att söka i forumet. Har är ju www.deja.com helt överlägset bäst, men jag skulle nöja mig med (mycket) mindre. Ni som inte testat den förut, ta en titt på http://www.deja.com/home_ps.shtml
Testa t.ex. att söka efter Jack Wolfskin.

2.
När man gör reply så skall man givetvis se inlägget man gör reply på. Den skulle inte vara helt fel att kunna citera föregående inlägg dessutom (ungefär som email klienter).

3.
Jag tycker att inläggen skall vara trådade. Igen kan man titta på www.deja.com. Fast här tycker jag att trådningen mer skall fungera som slashdot.org. Den går att testa genom att klicka på en Read More länk på en slashdot.org nyhet. Denna board innehåller förstås en massa fler finesser men tills det att det kommer 1000 inlägg om dagen så är detta inte nödvändigt.

4.
Typ av inlägg har jag aldrig förstått innebörden av och för mig kan det lika gärna försvinna.

/Jonas U

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg