Om Förstärkningsjacka

Jag har tänkt mig att att vända det mitten av hösten och våren för promenad på 20 minuter.

Då har vi alltså regn som en faktor.

Jag skulle titta på en vattentät jacka med syntetfoder.
Ex denna från Didriksons eller kanske någon liknande med lite tunnare foder.

Alternativ två är ett värmande foder du kan ha under en befintlig regnjacka, då skulle jag titta på Patagonias Nano Air med eller utan huva. Den är inte lika tät och kvalmig som andra syntetjackor.

Hur mycket luft vill man ha mellan olika lager?

Jag kommer f.ö ägna mig mest åt alpinklättring. Så känns som man vill ha det ganska tight men ändå inte så det hindrar rörelser någonting.

Antar att jag kommer behöva ha en förstärkningsjacka för just mellanlagret sedan en helt annan att ha utanpå vid mindre aktiva tillfällen.

Hur mycket luft vill man ha mellan olika lager?

Jag kommer f.ö ägna mig mest åt alpinklättring. Så känns som man vill ha det ganska tight men ändå inte så det hindrar rörelser någonting.

Antar att jag kommer behöva ha en förstärkningsjacka för just mellanlagret sedan en helt annan att ha utanpå vid mindre aktiva tillfällen.

Så att förstärkningsjackan inte komprimeras för mycket och att det blir svårt att röra sig.

Då skulle jag definitivt titta på syntet och helst någon av de som andas bra som Patagonia Nano Air eller något med Polartech Alpha. Fördelen med Nano Air är att den är helt i strech medan Polartech Alpha ibland har strechpaneler.

Som yttre förstärkning är en stor fluffig och rymlig dunjacka aldrig fel.

haha vilken djungel detta är....Sen att man håller på med träning och går upp +10kg på vintern för att sedan gå ned nästan samma tills sommaren gör det inte enklare med storlekar.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg