Vinter
sandskäddan;326654 sa:
vilka är dina favoritställen att åka längdskidor på? Vart beger du dig för mysiga söndagsturen? Och vart åker du för att vasaloppsträna?
/ Sandra
Det är lite från år till år...2006: mer än 90 snödygn, minus 16 den 22 mars, bra förhållanden överallt nästan.
2007, ca 5 veckor med skidföre, men bara där det fanns preparerade spår.
Vasaloppsträning: För min del Haninge, Rudans friluftsområde, Ängarna, där brukar det vara ca 3 km med fina spår för stakningsträning. Om det är en vinter med någorlunda normala snöförhållanden så preparerar de milspåret och 15-km slingan också, lite mer småkuperade. Rudan ligger precis vid Handens pendeltågsstation, enkelt att nå om man som jag bor längs pendeln.
Oxvreten vid Nykvarn är min favorit för träning när man vill ta några timmar och göra ngt extra
. Ligger en ca 1 timme bort från Stockholm med SL. Där finns en platt äng lämplig för stakåkning. Men finast är terrängspåren som är fantastiska, upp, ner, svängar och knixar och väl underhållna av den lokala klubben, rekommenderas
. Ursvik norr om Sth har jag hört gott om men inte testat själv...
Söndagsåkningen gör jag på Tyresta nationalpark, många fina varianter...fin natur, sitta i myrkanten och fika är inte dumt 2,5 mil från T-centralen..
.
Häls,
//J