Om att sy ett eget tält...

Efter att ha surfat runt på utsidan, läst om fjäderlätt packning och dessutom sett Anders Jonssons otroliga gör-det-själv-hemsida, så kan jag inte riktigt släppa tanken på att sy ett eget tält. Bara något "enklare" som inte behöver tåla alltför risigt väder, men som håller för en trevlig sommarutflykt.

Som jag tänker så är huvudsaken att golvet och yttertältet är vattentåliga. Väggarna till innertältet borde man kunna använda vilket lätt tyg som helst (inom rimlighetens gränser vad gäller hållfasthet och myggtäthet förstås). Eftersom jag inte är någon stavmänniska, vill jag gärna sy ett tunneltält, någonstans mittemellan Marmot Earlylight och Anders Jonssons hemmasydda tält. Jag vill ha två ingångar/absider.

Har någon ett handfast råd om hur långa stänger (en kortare vid fötterna och en längre mitt på)man behöver för att få till lagom sitt- och kryphöjd i tältet? Har sett att det finns att köpa bl.a hos Hilleberg. Går de att kapa om de blir för långa?

Jag vet att ni sitter inne på massor av expertkunskap, som jag vore tacksam om jag fick ta del av.
 
Det går att kapa tältstänger så länge du kapar honsidan lika mycket på varje sektion,annars kan du specialbeställa stänger till ett pris högre än vad ett tält som motsvarar dina krav (Trevlig sommarutflykt) kostar.


peter
 
Det går att kapa tältstänger så länge du kapar honsidan lika mycket på varje sektion,annars kan du specialbeställa stänger till ett pris högre än vad ett tält som motsvarar dina krav kostar.


peter

... eller köpa två lika långa stänger och ta bort en sektion på den som ska bli fotända...?

/M
 
Av erfarenheter blir man vis och trådmodell samt rent golv för klippning och sömnad rekommenderas varmt!
Innertältet kan bli för luftigt och dragigt! Jag vet.
Stängbara ytterventiler behövs bara vid sträng vind men då behövs de.
//J
 
Men det är lite svårt att göra en schysst trådmodell av ett tunneltält om man inte har nån form av bågar.

Men det borde väl gå att använda vanliga vp-rör eller nåt. För trådmodellen behöver de ju inte ha rätt diameter eller vara isärtagbara.
 
Vilka killar!

Tusen tack för era svar! Bushwalkingsajten verkar vara full av smaskiga tips och bra ideer. Och jag ska fundera på det där med tältstångskapningen och trådmodeller. Jag har ju faktiskt stängerna till Kerontältet som jag kan använda att modellera med. Eller så skulle man kunna använda sån där grön grov ståltråd på rulle som man har till skyddet över jordgubbslandet. I helgen har jag gjort en hel del loppisfynd, och bland annat köpt ett lågpriskupoltält för 100-lappen (kilopros, 66,67 kr!), som jag tänkte slakta på lite delar. Eller sy om.

Stängningsbara ventliler ska jag absolut se till att få dit, för kokheta tält är ingen lek!
 
Shelby

Hej igen. Kola in på www.shelby.fi där har jag betsällt en del sista tiden, och de har även tältbågar i olika längder. Sedan kan du ju utå ifrån längden på andra tält och sedan låta det styra storleken på andra delar. Jag vet inte hur bra det är att kapa själv, men det borde inte vara något problem, själv tänker jag kapa en Tentipistång, men det är ju lita annorlunda konstruktion. Hilleberg brukar ju uppge längden på sina bågar i katalogen, om man vill ha något annat tält som referens för att få känsla av rätt storlek.

mvh Ubbe
 
Nu blev det så att jag lånar en stång från vårt Keron-tät, och så har jag fixat till en egen genom att ta bort tre av sex sektioner från en stång från ett billighetstält. Det var rätt enkelt att bara knipsa av snodden i stången och pilla ut knuten. Verktyg som var bra att ha var en tunn virknål och en lite tyngre synål. (För att få igenom hela snodden genom stången sydde jag fast en sytråd i ena änden på snodden och lät nål och tråd "falla" genom stången så att jag sedan lätt kunde dra igenom snodden med hjälp av sytråden.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
nordmannen ett telt for mig? Bo och sova 1
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
såg andvända bara yttre tältducken som ett vindskydd. Bo och sova 10
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
The_Lost_Cyclist Nya pinnar till ett Marmot Racer X? Bo och sova 2
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
bäfver Ett tältdilemma Bo och sova 2
Bulldozer Behov av ett tält! Bo och sova 4
andy69 Sy om ett Rajd..?? Bo och sova 7
Sph1nx Lätta ett Hilleberg tält? Bo och sova 6

Liknande trådar