Olyckor med bensinkök?

Ja tyvärr...

Jag hade ett MSR Whisperlite i ca 9 år. Det fungerade jättebra, tills en dag för två år sedan. När jag pumpade upp trycket i flaskan gick packningen mellan flaskan och plastpumpen sönder och bensinen sprutade ut vid sidan. Då brännaren brann bara en dm bort förstod jag vad som skulle hända och kastade mig bakåt. Först befarade jag att den skulle explodera, men från säkert avstånd såg jag att pumpen relativt snabbt smälte och bensinen i flaskan brann upp.

Jag hade ändå gjort rent pumpdelarna och kontrollerat dem, men plasten åldras antar jag. Är det bättre med pump i metall? Den hade hållt bättre, men den hade inte smält ner och kanske orsakat en större fara?

Mycket trist. Dels var det mitt i sommaren på ett torrt ställe, så det var tur att det inte blev en större markbrand, och dels blev mitt kök förstört. Är man varit ute på en längre tur blir det ju väldigt besvärligt om man inte har kök...

Just nu har jag ett gaskök för tresäsongersbruk, ska jag ut på vintern igen får jag väl fundera på vilket kök jag ska skaffa.

mvh Staffan

Jag har ett MSR Whisperlight med som jag använt både sommar och vinter. Skulle inte bli glad om det hände samma sak. Men tänk på att packningarna är oringar i gummi som kommer i kontakt med bensin, de borde torka någon gång. 9 år tycker jag låter som en väldigt lång tid.

De som har bensin eller sk multi fuel kök borde byta ut packningarna med visst intervall (oftare än var nionde år då..) . Samtidigt bör man kanske vara varsam med det tryck man pumpar upp i flaskan, tillräckligt är som det låter nog.

Jag skulle bli mycket besviken om mitt kök började spruta bensin när jag satt i absiden och kokade tortellini.

Skulle nog ha bytt packningar och oringar

Du har nog helt rätt om packningar och oringar.

Men jag skulle inte våga sitta i absiden med ett bensinkök, nya oringar eller ej.

Jag hade kollat oringarna, och de såg inte ut som om de hade torkat (inga små bristningar etc), men man ska väl ändå byta med några års mellanrum antar jag.

/Staffan

O-ringsliv

När vi talar om luftsystem så rekommenderas byte av O-ringar årligen och dyker man i saltvatten oftare.
Bensin har olägenheten att den torkar ut plasten-gummit i O-ringen. Själv har jag aldrig haft packningsbrott i kök, men när jag var barn eldade min far upp ett tält med hjälp av ett vildbrinnande bensinkök en morgon...När jag var ung lyckades en kamrat sätta eld på tält och delar av vår utrustning med sitt bensinkök. -Det är mycket dun i dunsovsäck kan jag intyga.-
Men kollar man utrustningen, gör riktigt rent vid packningsbyten, för även sk ren bensin har tillsatsämnen! Och dessa brukar bygga kristaller. Går allt säkert bra.
Köket har jag utanför absiden, heldagsregnar det spänner jag upp en tarp en två-tre meter upp. Tälttork och absidmys får en ljuslykta täcka och gör det väl.

Go tur

Johan K

Re: Skulle nog ha bytt packningar och oringar

Stadan; sa:
Men jag skulle inte våga sitta i absiden med ett bensinkök, nya oringar eller ej.

Om det snöar kraftigt och driver inlandsis ute, var slår du då upp ditt kök, i en trevlig absid eller ute i stormen? Självklart måste man vara extra försiktig när man eldar i absiden men det är också ibland det enda stället som man kan hålla till på. Fråga Skinnarmo var han lagade sin mat på väg till nord- eller sydpolen, knappast ute.

När det gäller sakfrågan håller jag med om att o-ringar behöver bytas regelbundet för högsta funktion. Med gott underhåll är man betydligt tryggare både mot brand och den otrevliga situationen att stå utan kök mitt i ödemarken.

Re: Re: Skulle nog ha bytt packningar och oringar

Om det snöar kraftigt och driver inlandsis ute, var slår du då upp ditt kök, i en trevlig absid eller ute i stormen? [/QUOTE]

Jag är alltid ute när det driver inlandsis :). Jag funderar på om inte fotogen är bättre under förhållanden som gör att man måste brassa käk i absiden? Inte så explosivt men ändå med högt energivärde.

mvh Staffan

Jo fotogen är lite bättre

Rent teoretiskt har fotogen en betydligt högre flampunkt vilket borde vara säkrare. Å andra sidan uppstår problemet då bränslet spills ut på ett poröst material eller sprutar ut finfördelat, då är tom svårantändliga kolväten mycket brandfarliga och tänder vid minsta gnista eller en varm yta som på ett kök. Jämför med att försöka tända en pöl med diesel, diesel uppsuget i fint sågspån eller från en sprayflaska.

Alltså, fotogen är bättre vid rena spill som bildar pöl, men under tryck är den också mycket farlig. Men visst finns det en säkerhetsmässig anledning att nyttja fotogenet. Enda anledningen till att jag ibland kör bensin/heptan/hexan är att jag att flampunkterna ligger lågt och jag kan förvärma med det bränslet direkt, enkelt men visst behövs försiktighet.

Inte lika katastrofalt, men illa nog...

Ventilen i mitt Optimus Explorer fick en morgon på en vintertur i Vindelfjällen för sig att krångla. När jag lossade brännarslangen var det lite tryck kvar i flaskan, och backventilen i kopplingen hade tydligen frusit, så det sprutade bensin över hela absiden. Som tur var hade brännaren svalnat tillräckligt...
Det var dock irriterande att inte kunna vara i tältet utan att få huvudvärk av bensinångorna, och att inte våga laga mat i absiden på återstående två dagars färd.

Anders Rehnman
Storuman

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg