Ja tyvärr...
Jag hade ett MSR Whisperlite i ca 9 år. Det fungerade jättebra, tills en dag för två år sedan. När jag pumpade upp trycket i flaskan gick packningen mellan flaskan och plastpumpen sönder och bensinen sprutade ut vid sidan. Då brännaren brann bara en dm bort förstod jag vad som skulle hända och kastade mig bakåt. Först befarade jag att den skulle explodera, men från säkert avstånd såg jag att pumpen relativt snabbt smälte och bensinen i flaskan brann upp.
Jag hade ändå gjort rent pumpdelarna och kontrollerat dem, men plasten åldras antar jag. Är det bättre med pump i metall? Den hade hållt bättre, men den hade inte smält ner och kanske orsakat en större fara?
Mycket trist. Dels var det mitt i sommaren på ett torrt ställe, så det var tur att det inte blev en större markbrand, och dels blev mitt kök förstört. Är man varit ute på en längre tur blir det ju väldigt besvärligt om man inte har kök...
Just nu har jag ett gaskök för tresäsongersbruk, ska jag ut på vintern igen får jag väl fundera på vilket kök jag ska skaffa.
mvh Staffan