Tydligen var den andra tråden ett forum för allmänt tjafs om skattepengar, så här lägger jag in den fakta jag fått ihop denna morgon:
Ok, nu har jag snackat med Mikael Amlert som var insatsledare och på plats på berget.
1. Platsen är Kebnepaktes ostkam. (Inte någon turistled alltså)
2. Svårigheten i kruxet, där olyckan skedde, motsvarar ca grad 4 i ren klippklättergrad. Lägg till det snö, lös sten, mm.
3. Klättrarna har en del klippklättererfarenhet. Åtminstone en av klättrarna har jobbar på Keb under sommaren, hur det är med alpin erfarenhet vet jag inte.
4. De klättrar simultant när olyckan sker, med 10-15 meter rep ute. Däremot tror Amlert att andremannen hade lagt repet på en repbroms och stannat till på en avsats, dock utan ankare.
5. När räddningsteamet anländer hänger klättrarna i var sin ände av repet, som sitter i en enda punkt. Repet är närapå av. Klättrarna har också försökt få in någon sorts säkring där de hängde, oklart vad, men inget som avlastade repet enligt Amlert.
6. Klättrarna var omtöcknade men man använde inte bår, utan fokuserade på att få ner dem så fort som möjligt då det kunde röra sig om skallskada.
Jag vill inte göra en massa tolkningar eller kritisera, men kan tillägga att Amlert ifrågasätter bruket av löpande säkring på en utsatt kam, där det är lös klippa, och där ett fall leder till att man trillar av kammen.
Som en bisats kan nämnas att Amlert menar att fjällräddningens inövade system för denna typ av räddning fungerade perfekt. Detta trots att detta alltså är en ovanlig situation i skarpt läge. Möjligen har det förekommit någon räddning på is som ställt liknande krav.
Ville bara tillföra lite fakta. I övrigt tror jag att tidigare rapportering stämt hyfsat (utom det där med bilen från Kebnekaise i tråden på under alpint/big wall...)