Enl.. min erfarenhet!
Hej!
Du angav inte VAR du spilde oljan. Dvs. om du har fått bromsolja på dina bromsbelägg/bromsskiva eller ej.
För om det är så att du råkade få olja på någon av dessa så är sannolikheten MYCKET stor att du har förstört dina bromsbelägg.
Detta är nämligen fenomenet för motorcyklister (varifrån jag har fått min erfarenhet av detta). Nu färdas inte en cyklist i samma hastigheter och det är heller inte frågan om samma vikt men bromsoljan har en förmåga att på något sätt förstöra bromsbeläggens egenskaper (har med kemi att göra så fråga mig inte varför det blir så, för det vet jag inte).
Vad menas med för lite olja!???
Jo, om du har för lite olja i så kommer det in luft i systemet vilket inte bara kraftigt försämrar kraften på bromskolven. Orsaken till detta är att det går att komprimera gas (luft) men inte västska (bromsolja ex.). Vilket gör att bromsen käns först lite svampig om man har fått in lite luft i systemet. Har man mycket luft så tappar man bromsförmågan fullständigt.
Risken med att ha för lite luft i behållaren, på styret, är om luft tränger in när man kör på gropigt underlag eller hoppar. Eftersom oljenivån då inte räcker till utan luft tränger in i systemet.
Om jag har sett rätt på de flets cyklar med skivbroms så har Ni endast en bromsskiva fram och ev. också en bak. Detta underlättar vesäntligt vid luftning av systemet.
Lossa nippeln nere på bromsoket försiktigt. Bara så att den släpper så du inte behöver använda våld för att skruva med verktyg på den. Dra sedan åt den lätt.
Fäst sedan en genomskinlig slang (ca. 0,5 m) på nippeln. En slag vari du leder ut den gamla oljan i. Led ner slangen i ett kärl där du samlar upp den överflödiga oljan. Led slangen upp en bit ovanför bromsoket så att inte oljan omedelbart rinner ur slangen. Detta för att luft skall få svårare att komma in "bakvägen" när du luftar systemet.
Lossa locket på oljebehållaren på styret. Fyll på med lite ny olja så att det nästan är fullt.
Lossa nu försiktigt nippeln på bromsoket. Men bara så lite att du kan pumpa ut olja med bromsgreppet. Pumpa nu med bromsgreppet ett antal gånger tills alla små luftbubblor är borta.
Innan du skall stänga nippeln på bromsoket skall du dock se till att sakta dra in bromshandtaget till botten och INNAN du når botten skall du ha stängt nippeln.
När du pumpar med bromshandtaget så MÅSTE du se till att de inte får slut på olja i behållaren. Gör det det får du börja om från början.
Slutligen toppar du upp med olja i behållaren till maxnivån och gör rent gummipackeningen innan du sätter på locket.
Har du gjort rätt så skall du nu ha en broms som, efter ett par pumptag, käns stumm och fin.
Har du, trots denna lyckade luftning, problem med att din broms tar dåligt så skall du byta bromsbelägg.
Innan du sätter dit dina nya belägg skall du dock göra rent bromsskivan ORDENTLIGT, vilket du gör med ex. BRÄÄKLEENE eller någon annan rengöringsvätska som ENDAST är avsedd för bromsrengöring. Det duger med andra ord INTE med avfettningsmedel eftersom det innehåller lite fett, vilket då hamnar på din bromsskiva.
Lycka Till!
// Niklas