Jag saknade länge Tore Abrahamssons "Detta är Sarek" i min bokhylla men fick till slut tag på ett begagnat exemplar. Boken är tryckt 1973, och jag antar att den har tryckts i ett antal upplagor sedan dess. Kan ni som har senare upplagor säga om det finns viktiga tillägg eller kompletteringar i dessa?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Olika upplagor av vandringsguider?
- Trådstartare fowwe
- Start datum
1982 års upplaga
Min är från 1982.
I förordet står:
I sina huvuddrag lika med 1973 års upplaga. Rättelser har gjorts, nya uppg. om bestigningar. avsnittet om vandringar och bestigningar är utökat. Nytt avsnitt om broar och vaadning. natinalparksstadgan har tillförts. 20 bilder har tillkommit, 40 har bytts ut.
MVH
Ulf
Min är från 1982.
I förordet står:
I sina huvuddrag lika med 1973 års upplaga. Rättelser har gjorts, nya uppg. om bestigningar. avsnittet om vandringar och bestigningar är utökat. Nytt avsnitt om broar och vaadning. natinalparksstadgan har tillförts. 20 bilder har tillkommit, 40 har bytts ut.
MVH
Ulf
1993 års upplaga:
Ett helt nytt kapitel om dalgångarna har tillkommit.
Färre utförliga bestigningsdata för olika toppar.
Håkan
Intressant! Båda förändringarna känns ju en klar modernisering. Nutidens vandrare är väl mer intresserade av att vandra genom Sarek snarare än att bestiga Sarek. Även om en och annan bestigning helt klart förhöjer både vandringen och upplevelsen av den!
Jag får leta efter denna senaste upplaga...
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg