Oledat i Rogen

Funderar på en tre-dagarsvandring kring Rogen framåt midsommar.
Hittar ingen markerad led som passar önskemålen på tre dagar. Hur är terrängen utanför lederna? Tycker det ser blockigt ut på en del håll, sankt och blött på andra håll. Vågar jag räkna med att kunna gå oledat, eller ska jag hålla min planering efter att följa lederna?

Tar tacksamt emot alla tips om Rogen, Töfsingdalen och Femundsmarka området i övrigt.

Jag planerar att med start i Grövelsjön gå Rogen runt - faktiskt just denna runda https://fjallvandraren.wordpress.co...len-rogen-runt-och-femundsmarka-nationalpark/ - och har därför googlat runt lite på Rogen och Femundsmarka.
Det är överlag mycket blockrikt och jag skulle definitivt inte ge mig ut oledat kring Rogen utan ordentlig research om var man "kan" gå (t.ex. på kalfjällen, som tycks vara "normala").

Hoppas att andra här på Utsidan kan ge dig mer kött på benen, men jag gissar att det är leder som gäller.

Finns många varianter. En trevlig är att utgå från Grövelsjön och gå via Linnéstigen och runda Gröthågna vänd via treriksröset Våndsjögusten Norrland Svealand Norge och så tillbaks via led i blockområdet till Hävlingen. Gärna avstickare till Töfsingdalen. Blockrikt är det inte på kalfjället. Speciellt Långfjället är lättgånget utanför leder.

Thure

Tack för era svar. Kanske får utgå från Grövelsjön.
Ser att man kan hyra kanot både vid Hävlingestugorna och Rogenstugan. Någon som vet om man kan man hyra kanot vid Hävlingestugorna och lämna den vid Rogenstugan?

Det är Länsstyrelsen som driver Hävligestugorna och STF som har hand om Rogenstugan så troligen kan man inte lämna en kanot på ena stället. Ring till Hävlingestugorna, det är normalt sett bemanning där, fast nu i maj är det kanske inte öppet.

Kanske går att utgå från Käringsjön också om du har tillgång till bil. Noterar en väg dit iaf när jag tittar på kartan. I värsta fall får du starta vid Käringsjövallen där parkering är markerat.
Tvivlar inte på att det går att gå oledat även om jag aldrig varit runt just Rogen. Det är dock stor skillnad på att det går och hur bra det går. Risken är att det blir ett väldigt långsamt tempo som tar längre tid än att gå omvägen via led.

Töfsingdalen som jag har gått igenom längs Töfsingån är tuff terräng, men jag hade aldrig några riktiga problem att ta mig fram; Det gick bara olika långsamt. Tyngst terräng var det i Olåsens sydöstliga sluttning när jag dag två gick från Töfsingen mot håarna och broarna som finns där. Mycket sten blandat med enbärsbuskar, fjällbjörk och knotiga tallar.

Leden som går längs håarna var nog annars den turens vackraste sträcka. Mycket fint område med ganska öppen terräng trots att det ligger en bit nedanför trädgränsen. Stora och små forsar mellan sjöarna ramar in det hela mycket bra.
Så för den som är intresserad av Töfsingdalen skulle jag rekommendera att utforska området längs leden, håarna och parkgränsen snarare än själva nationalparken. Såvida man inte älskar urskogen som snabbt omsluter en inne i parken.
I min artikel om turen finns några bilder som visar lite hur området ser ut.

Visst går det att gå orösat uppe på kalfjällen kring Grövelsjön och Rogen. Men i allmänhet, i regel, får man hålla sig på lederna på lägre höjder. Terrängen är överlag väldigt tuff, storblockig och svårgenomtränglig (tät skog, myrar, vattendrag osv). Att gå utanför leden i exempelvis Töfsingdalen är nog uteslutet.

... Att gå utanför leden i exempelvis Töfsingdalen är nog uteslutet.

Nu var det iofs just det som jag beskrev i inlägget innan. Det går faktiskt lättare än man kanske tror. För den som älskar urskog kan jag verkligen rekommendera en vandring längs ån i nationalparken. Men se till att ha gott om tid för även om det går helt ok att ta sig fram så är det inte tillåtet att tälta i parken.

Tack Erik3 och thoand för bra information om Käringsjön. Har själv funderat på lite utforskning av Rogen i framtiden och det har sett ut som den enklaste vägen in. Nu har jag fått det bekräftat.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
mindful Oledat i Jämtland Fjällvandring 0
bfia73 Kebnekaise oledat Fjällvandring 10
Peifen Vandra oledat i Jotunheimen Fjällvandring 11
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
JohnRJ Rogen och Käringsjön i november Fjällvandring 5
Jonity Urberg rogen 75 Fjällvandring 3
Kraftverket Blåhammaren - Storerikvollen vs Rogen – Kärringsjön – Skedbro Fjällvandring 5
bico Vandring i området norr om Rogen Fjällvandring 1
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
mariaa Tältmöjligheter i Rogen Fjällvandring 5
saraabeiramar Grövelsjön- Femundsmarka - Rogen Fjällvandring 12
niklas-73- Rogen området Fjällvandring 5
hbgsnix Passage genom renstängsel i Rogen Fjällvandring 2
beowulf Rätt rutt i Rogen Fjällvandring 45
eyck Fjällvandring/paddling kring Rogen/Femundamarka Fjällvandring 2
Jennsa Erfarenhet av vandring förbi Rogen? Fjällvandring 12
mindful Sonfjället - Rogen - Grövelsjön Fjällvandring 0
josia Grövelsjön-Rogen-Tänndalen tidigt i juni Fjällvandring 8
supergeten Rogen/Femundmarka med hund. Fjällvandring 2
Hedman Rogen runt Fjällvandring 9
pal2 Grövelsjön/Rogen början Juni Fjällvandring 0
k_b på skidor runt Femundsmarka och Rogen. Fjällvandring 6
jlofg Grövelsjön-Storrödtjärn-Rogen..... Fjällvandring 2
fhnfhn Dricksvatten i Rogen Fjällvandring 22
dr_ljungberg Rogen Runt - Rockar fett eller suger stort? Fjällvandring 8
Ulf.N Rogen området Fjällvandring 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg