• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Okänt föremål i naturen, bildfråga

Spännande Harald

Funderar på om det är något militärt typ delar av nåt sjömärke eller fundament för mål för skjutövningar.

Ser ut som det är något som suttit på det som stöttas av de snedställda balkarna.

Thure
 
Det finns ingen väg i närheten, så vagn tror jag inte mycket på. Militär anknytning är däremot inte otroligt. Ön är Galterö och där finns ett militärområde. Tidigare har det funnits ännu mer militära installationer än nu. Det finns bl.a. sprängda kabelgravar även på de delar av ön som inte var militärområde. Sjömärke tror jag inte. Platsen är inte väl synlig från sjön. Här är några närbilder:

IMG_2538b.jpg


IMG_2538c.jpg
 
spekulation

För det första tror jag hela grejen ligger upp och ned. Skulle gissa att det suttit något skid-/medliknande i fästenna och att det kan vara något som dragits efter en snöscooter.
 
dragmål för militären

Jag tror på ett gammaldax militärt "saab-mål".
Om du sätter en papperstavla på den mittpinnen som pekar åt höger i första bilden och sedan ett drar ett snöre åt väster i samma bild så kan skjutledare genom att dra i snöret resa upp pappfiguren som blir ett uppdykande mål. Ståltällningen ilgger stilla på samma plats med figuren rör sig från vågrät till lodrät.
Modernare motsvarigheter styrs av radiovågor och tryckluft och kallades på 90talet saab-mål efter tillverkaren. Tror även canaxa gör motsvarande nuförtiden.

/Patrik, som beskjutit båda varianterna
 
Om det hade varit ett skjutmål så hade det sannolikt varit kulhål i ramen, speciellt om det skulle dras fram.

Jag tror mht fastskruvarna på de uppåtstående balkarna att den ligger rätt och att den skall hålla något upprätt, kanske en skylt.

Hur långt från vattnet låg den?
 
Det som visas på bilden ska inte dras fram om det är dragskjutmål - hela ramen ligger stilla förutom mittpinnen som är ledad i änden närmast mitten av ramen. Där sitter ett "gångjärn" som gör att mittpinnen kan fällas från vågrätt till lodrät och omvänt.

Men jag ser nu att den saknar markfästen så jag kanske får ändra mig.

/Patrik