Ok?

Jag tänkte köpa mig en mtb för körning i skog och på stigar i Sthlms området.
Nybörjare som jag är tänkte jag höra vad ni experter tycker.

Jag är ca:185cm lång
Väger ca:95kg

Kag fick tipset att kolla in en Scott 50 storlek:L
Hittade den för 9800:- (ordinarie pris 14000:)

1:Är det ett ok köp för mig?

2:Vad har ni för kläder när ni cyklar?

Det ganska stor skillnad i stigarnas karaktär inom Stockholmsområdet, från släta snabba till supertekniskt stök och allt däremellan.
Ganska racig den där tror jag, men om det är vad man är ute efter är ju en smaksak.

Vad gäller kläder så finns väl 2 skolor i skogen.
Tights eller baggy...
Själv tillhör jag den första.
På sommaren kör jag shorts och cykeltröja eller annan tröja i nåt funktionsmaterial. Bomull är sjukt oskönt faktiskt.
På vintern kör jag i tex softshellbyxor, underställströja/or och vindjacka om det är kallt.

Men viktigare än kläder är skydden. Hjälm, handskar och knäskydd kör jag och de allra flesta jag cyklar med i skogen.

Tack

Det stämmer jag gillar nog köra fram snabbt på lättåkta stigar istället för att trixa.
Långlopp tror jag är något som skulle tilltala mig.

Jag har förstått att skydd kan vara bra :).
De knäskydd jag såg i en webbshop såg dock ut som mina benskydd när jag spelade hockey när jag var liten, går det verkligen cykla i sådana?

Jag antar att Scotten du tittat på är en Scale 50? För det priset så är det ett ganska bra val om du trivs med den. Tänk på sittställningen, endel tycker Scale-serien har lite för framåtlutad sittställning, kan bli tungt om man inte är van, och kan även ge känningar i nacke/rygg.

Om du tittar på andra cyklar också, titta vad det är för gaffel. En bra gaffel gör stor skillnad mot de enklaste, både i funktion och vikt.

Knäskydd.. Njae.. På långloppen lär du inte se många med det. :)
Visst är det bra att skydda knäna, men personligen tycker jag inte om att trampa runt i såna.

bra

Det var bra det där med lutningen, ska in till stan för att testa den på plats i butik i morgon.
Jo det är en Scale 50.
Har du något tips på en liknande cykel som inte har den där framåtlutande sittställningen?

Jag antar att Scotten du tittat på är en Scale 50? För det priset så är det ett ganska bra val om du trivs med den. Tänk på sittställningen, endel tycker Scale-serien har lite för framåtlutad sittställning, kan bli tungt om man inte är van, och kan även ge känningar i nacke/rygg.

Om du tittar på andra cyklar också, titta vad det är för gaffel. En bra gaffel gör stor skillnad mot de enklaste, både i funktion och vikt.

Knäskydd.. Njae.. På långloppen lär du inte se många med det. :)
Visst är det bra att skydda knäna, men personligen tycker jag inte om att trampa runt i såna.

Det var bra det där med lutningen, ska in till stan för att testa den på plats i butik i morgon.
Jo det är en Scale 50.
Har du något tips på en liknande cykel som inte har den där framåtlutande sittställningen?

Tror Cube har lite mindre framåtlutat, finns bl.a. hos TCM cykel, men jag har svårt att jämföra nu, jag har en Scale, men jag har bytt styre och gaffel på min och sett till att sittställning blev lite mindre framåtlutad för att jag fick ont av den vid längre cyklingar. Annars har jag nog inte några direkta förslag på sånt som finns här i Sverige tyvärr.

Men testa! Även om det tyvärr är svårt att säga hur det känns efter ettpar timmar. Du kanske tycker det är helt ok, hur man sitter är ju lite olika för alla, och dessutom spelar ju kroppsdimensionerna också stor roll. Och i värsta fall får man väl byta ut lite saker, tex styrstam och ev styre. Det är ju rätt ok pris eftersom den är nedsatt så då kan man väl lägga ett par kronor extra för att få den som man vill ha den om det behövs.

Vad är det för årsmodell på Scotten?
Dom bytte ramgeografi mellan 2010 och 2011 så de nya är mer racebetonade än de gamla (=mer framåtlutad sittställning)
Är det en 2010 kan den därför vara helt ok även om man iten är ett fan av väldigt framåtlutad ställning.

Vad gäller ramstorleken skulle jag prova både L och XL, för du ligger lite på gränsen. Jag är 183 och har L. För mig funkar det perfekt, men alla är ju olika.

I övrig är Scale50 en bra cykel värd pengarna och perfekt för den verksamheten du beskriver.

Vad gäller kläder: Jag gillar inte tights, men det är nog bara fåfänga. jag kör ett par cykelbyxor underst och ett par shorts ovanför, valfri tröja dock ej bomull och sedan förstärkningsplagg efter behov.

Till detta skulle jag rekommendera en liten ryggsäck med vatten, första förband, en extraslang och lite nödvändiga verktyg. Det är inte kul att bära hem cykeln även om den är lätt:)

Jag tycker Scott Scale 50 är en bra nybörjarhoj, har kört min drygt två säsonger nu och är jättenöjd. Tror att det sitter lite finare framgaffel nu än vad jag har. Annars är ju det senaste 29- tummare, särskilt på långlopp
Kläder efter väder, inte någon jag känner har knäskydd men alla har hjälm och bra handskar.
Intressant är att Team Sportia börjar med ett eget cykelmärke (som jag för stunden har glömt namnet på) med vad det verkar, bra priser åtminstone när man börjar kika på karbonramar.
Extra slang o liten pump är förstås bra att ha med men jag föredrar att ha det i en väska under sadeln, skönare att köra utan grejer på ryggen. Vattenflaskan sitter mera lättåtkomlig i hållare på ramen.
Hälsning
BrittMarie

Grattis!

Såg i din profil att du bor i Handen, bra ställe om man gillar att cykla i skogen... Rudan, Paradiset, Tyresta och Sörmlandsleden ligger ju nära.

Happy har ju en tisdagsrajd från Västerhaninge/åbyplan varje tisdag om du vill ha sällskap.

Bra hoj, men får du mersmak och verkligen cyklar i skogen, så tror jag att du kommer att vilja byta upp dig till en heldämpad, mtp diskussionen kring lutning... jag har en hardtail också men kör knappt på den längre, min heldämpade är ljusår skönare för rygg och nacke.

Det blev en Cube pga att man får "mer" för pengarna än om man köper en Scott.

http://www.tcmcykel.se/cube-ltd-team-2011-p-1572-c-147.aspx

Grattis, ett bra val skulle jag säga!
Bättre än den andra Cuben du länkade till, den hade sämre gaffel.
Generellt sätt håller jag med dig om Scott, de är överprisade mycket pga namnet. Men det går att få det prisvärt de gånger priset är ordentligt nedsatt.

Bra hoj, men får du mersmak och verkligen cyklar i skogen, så tror jag att du kommer att vilja byta upp dig till en heldämpad, mtp diskussionen kring lutning... jag har en hardtail också men kör knappt på den längre, min heldämpade är ljusår skönare för rygg och nacke.

Nja, där håller jag inte med. "Lutning"/sittställningen handlar ju inte om cykeln är heldämpad eller inte.. Det finns ht's med väldigt upprätt sittställning också.
Hade problem med sittställningen på min Scale först, men sen jag löste det trivs jag grymt bra på den. HT eller FS handlar snarare om vad jag känner för, och vilken typ av terräng jag ska köra.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg