Ofodrad approachsko med mesh?

Jag har fortfarande inte hittat min drömsko...

Jag söker en slitstark lågsko som ska användas på ca 2-3 veckor långa vandringar.
Den kommer användas i skog såväl som scramblandes på klippor.
Den ska gärna vara ofodrad så att den inte suger upp vatten. Den ska också andas bra.
Den behöver inte vara vattentät. Mesh går troligtvis bra, men sandalskor går bort eftersom de släpper in för mycket grus.
Fördel om skon är lätt, men inte så att det kompromissar med hållbarheten.

Jag ser framför mig ett mellanting mellan approachsko och vattensportsko. Finns det?

(Det bästa jag hittat efter att ha läst igenom trådar om detta här på Utsidan är Merrell Waterpro Gauley, men jag tror att en kraftigare och styvare sula vore att föredra.)

Jag var/är rätt förtjust i mina Salomon Techamfibian. De kan dock inte med bästa vilja i världen kallas slitstarka. Numera är det ju en uppdaterad version som finns på hyllorna, jag har ingen aning om ifall den är bättre. Annars var den bra på många sätt, och inte minst så torkade den snabbt. Har man strumpor i den så blir man förstås å andra sidan lätt blöt av att bara gå på våt mark, det behöver varken vara pölar eller högt gräs, så kan det ju ändå komma vatten över sulhöjden.

Jag kände på Techamfibian i butik en gång, men sulan kändes så mjuk och sladdrig... säkert bra för att gå på stigar, men kanske inte så bra för scrambling? Eller så minns jag fel...

Skon är mycket lätt. Sulan rätt mjuk, men jag har burit typ 37 kg från Nikkaluokta till Keb i dem, och även om det inte kan kallas scrambling, så är det ju stenigt så det förslår. Hade bara dessa, samt storskor och friktionsskor med mig, men vid scrambling och den mesta vandringen kring Keb så var det storskorna som gällde. Alternativt kan det väl funka med en stadig approachsko, men det kan man inte kalla Techamfibians.

Tack för info. Så en stadig approachsko med mesh - undrar om det finns...?

Eller helt enkelt ett par väldigt snabbtorkande approachskor?

Senast ändrad:
Jag har mycket goda erfarenheter av skor från brittiska Inov-8. De har många modeller som kanske kan vara av intresse.

Jag kanske inte ska utesluta sandalskor trots allt.

Känner någon till ett par slitstarka sandalskor med en bra (gärna styv) sula?

Tack för alla tips!
Jag köpte i slutändan Merrell Waterpro Manistee.
Testade dem i helgen och de verkar mycket bra. Det enda jag är orolig för är deras slittålighet. Men det får framtiden utvisa :)

Jag går med Merrell Waterpro Ultrasport och det fungerar mycket bra. Har haft dessa ca ett år och de används flitigt då marken är bar. Visst kommer de att slitas klart snabbare än en kraftigare och tyngre sko men komforten och enkelheten väger klart upp detta. Jag upplever väl också att de inte tar lika mycket stryk som ett par tyngre fotdon då steget är lättare och mer precist.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Parkas ofodrad ej svart? Kläder 11
B.M.F Ofodrad läderkänga? Kläder 7
LarsMagnus Ecco Receptor mesh-skor Kläder 13
perdans Mesh i fickan, uhh!? Kläder 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg