Övre Ältsvattnet = Mygghärbärge?

Jag har vandrat från Kåtaviken till Övre Älstvattnet men eftersom det regnade ständigt så var inte myggen ute. Hur är det med myggen där när vädret är fint?

Vart i världen är det? Sedan finns det väl mygg överallt där det finns vatten. Hur mycket mygg det finns beror på säsong och väder. Men det är ju inget man kan göra något åt. Om man vill undvika mygg så skall man upp på kalfjället eller gå under andra säsonger.

All försöka hålla reda på om det finns mygg på enskilda platser är alltså meningslöst.

All försöka hålla reda på om det finns mygg på enskilda platser är alltså meningslöst.
Jag håller inte med. Några ställen jag har varit på har ständigt haft mygg, några andra har jag aldrig sett några. Andra håller med mig, det är inte helt ovanligt att man läser i turbeskrivningar om det brukar finnas mycket mygg på vissa platser.
Nåväl... Jag får fråga på annat håll.

Intressant fråga

Mygg finns inte alls överallt där det finns vatten! Min erfarenhet är att det är mycket stor spridning på myggtillgången.

Har ibland vandrat flera veckor utan mygg. För att vid nästa tur tvingas att använda myggmedel från första steget till sista.

Tyvärr finns inte så mycket vetenskapligt dokumenterat om tillgången och vilka faktorer som påverkar den.

Kan tipsa om http://www.mygg.se.
Värdefull hemsida som även gör myggprognoser!

/Janne

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg