Var går er viktgräns för en slidkniv? Hur lång bladlängd? Hur tjockt blad?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Övervikt i knivslidan?
- Trådstartare seobserver
- Start datum
Har efter knivlagen i stort sett slutat ha slidkniv i bältet. Klarar mig bra med en kraftigare fällkniv med ett låsblad för att fixa stickor/tändved om jag kommer till en utkyld stuga vid långtur på skidor. Vikten på den fällkniven ca 125g och på motsvarande samekniv med slida 178g. Bladlängd i bägge fallen 9 cm.
Thure
Thure
Till en julklapp fick jag en Överlevnadskniv för Norrlandsjägare. En rejäl bit med överarbetad slida i plast-nylon, rejäl bladlängd, 170, t= grepp 125 med bryne 540 gram!
Det hela började på 60-talet av en utländsk tidningsprenummeration var bonusen en rejäl jaktkniv av Elmer Keiths design , vikt 410 g.
SMBs Fallskärmsjägareknivar 140 och 85 i bladlängder, vikt 363 g.
Bowieknivar är både långa och tunga.
Bear Gylls Överlevnadskniv med eldstål, bryne och vissel-
pipa, pa 373 g.
En jättestekkniv som jag finner få bruk för bladlängd 250,
vikt 270 utan fpdral.
Av större tyngre fällknivar märks Fallschierm Messer på 260 g.
SERE Fällkniv 256 g, M90 Fällkniv 190 g. Gerber fällkniv 144 g.
Alla ovan samlar damm i knivlådan p g a för hög vikt, blad eller otrivsamma
Det hela började på 60-talet av en utländsk tidningsprenummeration var bonusen en rejäl jaktkniv av Elmer Keiths design , vikt 410 g.
SMBs Fallskärmsjägareknivar 140 och 85 i bladlängder, vikt 363 g.
Bowieknivar är både långa och tunga.
Bear Gylls Överlevnadskniv med eldstål, bryne och vissel-
pipa, pa 373 g.
En jättestekkniv som jag finner få bruk för bladlängd 250,
vikt 270 utan fpdral.
Av större tyngre fällknivar märks Fallschierm Messer på 260 g.
SERE Fällkniv 256 g, M90 Fällkniv 190 g. Gerber fällkniv 144 g.
Alla ovan samlar damm i knivlådan p g a för hög vikt, blad eller otrivsamma
Har aldrig funderat över vikten, vad jag har med mig brukar variera beroende på årstid. Sommartid nån puukko el fällkniv.
Vintertid brukar leukun el yxan följa med.
Tänker att det är behov/funktion som avgör, inte vikt..
Vintertid brukar leukun el yxan följa med.
Tänker att det är behov/funktion som avgör, inte vikt..
Som andra sagt beror det så klart på vad man ska ha kniven till.
Ska man spänta ved måste man så klart ha lite längd. Jag har späntat en hel del med en Mora 2000 (140 g): det funkar utvärkt om man är försiktig (bladet är tunnt längst ut) och ibland är det 109 mm långa bladet aningen kort. Skaffade en Fällkniven S1 (193 g) med 13 cm blad och gillar den, även om jag inte riktigt hunnit testa den än.
Brukar inte ha någon sorts späntningsbehov och använder normalt en mindre fällkniv. För min del är 5-6 cm långa blad tillräckligt (Fällkniven U2 (45 g), Urban Trapper Petite (33 g)). Kortare är svåra att skära t.ex. fuet-korv med.
17 cm bladlängd är groteskt stort, för att inte tala om vikten.
Ska man spänta ved måste man så klart ha lite längd. Jag har späntat en hel del med en Mora 2000 (140 g): det funkar utvärkt om man är försiktig (bladet är tunnt längst ut) och ibland är det 109 mm långa bladet aningen kort. Skaffade en Fällkniven S1 (193 g) med 13 cm blad och gillar den, även om jag inte riktigt hunnit testa den än.
Brukar inte ha någon sorts späntningsbehov och använder normalt en mindre fällkniv. För min del är 5-6 cm långa blad tillräckligt (Fällkniven U2 (45 g), Urban Trapper Petite (33 g)). Kortare är svåra att skära t.ex. fuet-korv med.
17 cm bladlängd är groteskt stort, för att inte tala om vikten.
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg