Överträningssymtom

Undrar om det finns några generella symtom för överträning.
Jag har märkt att jag fått magsmärtor lätt illamående.
Inget fel me mig annars, lite trött bara.
Någon vinterkräksjuka ä det nog inte tal om än efterom jag får behålla maten.
Ja har ökat min egna träningsdos nu och jag undrar om magsmärtan kan bero på det?
Någon som vet?
 
OK, jag är amatöridrottare och inte alls bevandrad i idrottsmedicin, men... Näe, det låter inte inte som de mest förekommande symptomen på överträning. Vanligare är, som Gunnar skriver, att man känner sig sliten, även när man borde vara utvilad. Träningen ger mindre effekt. Man är känsligare för infektioner än normalt. Osv.

Andra möjliga orsaker? Felaktig kost? Stress?

Är du orolig så kontakta en idrottsläkare.

/Håkan
 
Ja får ge det hela någon dag, med lite vila inge kaffe och lite mer grönt matlådan.
Tänkte bara se om någon annan haft liknande symptom.
 
har haft precis samma problem rätt länge nu men har inte ökat träningsdosen. Tror det kan vara stress eller något liknande.

///Björn
 
bash; sa:
Undrar om det finns några generella symtom för överträning.

Springer du i en backe och pulsen inte ökar nämnvärt så kan det vara ett tecken på överträning/förlite vila.
Magsmärtor brukar jag bara ha när jag är riktigt stressad nån vecka. Så skulle nog tippa på det men det är nog helheten du ska se till. Är kroppen sliten så säger den ifrån och det kan vara olika tecken för olika människor.
Jag är ganska bra på att känna min kropp och känner jag att den är sliten så tar jag en vilodag extra. bara för att vara på det säkra.

Det är nog mitt enda råd till dig, Lär dig kännna din kropp och träna efter den...
 
Re: Doping

suneiskogen; sa:
Innom elitidrotten är det väl överträning bara ett annat sätt att säga att man feldopat sig ???

Knappast!
Överträning är ett vedertaget begrepp i elitidrottskretsar, men kanske mest inom bodybuilding och styrkelyft och andra "kraftsporter".

Precis som med sjukdomar, biverkningar på mediciner m.m. så finns inga generella symptom på överträning. Ingen av oss funkar exakt likadant och följaktligen så är sånt väldigt individuellt från en person till en annan.

De vanligaste symptomen är trötthet, yrsel, huvudvärk, illamående, svettningar, onormalt hög puls vid ansträngning, nedsatt immunförsvar osv.
Magsmärtor? Vet ej, men har du inte märkt av något av de andra symptomen ovan, kan du utesluta överträning som orsak till magontet.

Vidare är överträning inget stadie du når efter ett "för hårt" träningspass. Det är nåt man drabbas av efter en tids träning utan tillräckligt med vila för att ge kroppen chansen att återhämta sig.
I det läget räcker det inte med en dags vila för att komma tillbaka utan mer sannolikt 1-2 veckor beroende på graden av överträning. Visserligen är detta också individuellt.

Lyssna på kroppens signaler och lära sig hur man själv funkar är det som gäller för att undvika att råka ut för "fenomenet". Det viktigaste att komma ihåg är dock att INTE fortsätta träna och hoppas på att det ska försvinna av sig självt. Det gör det inte och är rent skadligt, för att inte säga livsfarligt.
 
"Lånar från ett inlägg på ett annat forum, lättare än att skriva ner det själv." Finns det någon copyright (Har letat men inte hittat någon.) så får det väl modereras bort."

Symptom på överträning

Kronisk trötthet
Hög morgonpuls
Sömnsvårigheter
Svullnad i kroppen
Kronisk träningsvärk/ muskelsmärtor eller ömhet
Koncentrations svårigheter
Sänkt fysisk prestationsförmåga
Viktnedgång och/eller minskad aptit.
Huvudvärk och yrsel
Ökad oro och ångest
Symptomen varierat stort från person till person och är mång gånger vaga och ospecifika. Dessutom uppstår ofta samma symptom vid andra tillstånd/sjukdomar än just överträning. Därför är det väldigt svårt för en läkare att ställa diagnosen övertränad. Forskare har länge letat efter det primära symptomet men utan resultat. Istället får man använda en såkallad uteslutningsdiagnos. Alltså diagnosen överträning kan fastställas först när alla andra förklaringar uteslutits.
Följden av överträning är ofta muskelbristningar, benhinneinflammation och stressfrakturer. Man kan även bli väldigt nedstämd och i vissa fall kan det leda till depressioner. Även immunförsvaret påverkas negativt och det är lättare att dra på sin infektioner och sjukdomar.

Olika stadier
1:a stadiet kan knappast räknas som överträning. Detta stadiet yttrar sin i akut trötthet, träningsvärk, muskelstelhet och andra ”normala” symptom som uppkommer efter enstaka hårda träningspass. Dessa försvinner efter en kortare vila och är nästintill helt ofarligt.

2:a stadiet kallas Lätt Överträning. Denna överträning är kortvarig och inte särskilt allvarlig. Den uppstår när man är rejält sliten efter en tuff och intensiv träningsperiod. Det krävs minst 3 dagars vila för att bli helt återställd och är inte farligt så länge det hålls på den nivån. Ofta övergår Lätt Överträning till det…

3:e stadiet som är Allvarlig Överträning. Denna nivå är långvarig och kräver två veckor upp till flera månader för att bli helt återställd. Symptomen är de samma som för Lätt Överträning men här har de utvecklats och blivit farliga för individen i fråga.

4:e stadiet är Utbrändhet. Den största skillnaden mellan att vara Allvarligt Övertränad och att vara Utbränd är att den Övertränade fortfarande har kvar motivationen att träna, till skillnad från den Utbrända. Utbrändhet leder till kronisk trötthet och nedsatt funktionsförmåga. Återhämtningen kan ta flera månader eller år, om den ens är möjlig.