Överträningssymtom

Undrar om det finns några generella symtom för överträning.
Jag har märkt att jag fått magsmärtor lätt illamående.
Inget fel me mig annars, lite trött bara.
Någon vinterkräksjuka ä det nog inte tal om än efterom jag får behålla maten.
Ja har ökat min egna träningsdos nu och jag undrar om magsmärtan kan bero på det?
Någon som vet?
 
OK, jag är amatöridrottare och inte alls bevandrad i idrottsmedicin, men... Näe, det låter inte inte som de mest förekommande symptomen på överträning. Vanligare är, som Gunnar skriver, att man känner sig sliten, även när man borde vara utvilad. Träningen ger mindre effekt. Man är känsligare för infektioner än normalt. Osv.

Andra möjliga orsaker? Felaktig kost? Stress?

Är du orolig så kontakta en idrottsläkare.

/Håkan
 
Ja får ge det hela någon dag, med lite vila inge kaffe och lite mer grönt matlådan.
Tänkte bara se om någon annan haft liknande symptom.
 
har haft precis samma problem rätt länge nu men har inte ökat träningsdosen. Tror det kan vara stress eller något liknande.

///Björn
 
bash; sa:
Undrar om det finns några generella symtom för överträning.

Springer du i en backe och pulsen inte ökar nämnvärt så kan det vara ett tecken på överträning/förlite vila.
Magsmärtor brukar jag bara ha när jag är riktigt stressad nån vecka. Så skulle nog tippa på det men det är nog helheten du ska se till. Är kroppen sliten så säger den ifrån och det kan vara olika tecken för olika människor.
Jag är ganska bra på att känna min kropp och känner jag att den är sliten så tar jag en vilodag extra. bara för att vara på det säkra.

Det är nog mitt enda råd till dig, Lär dig kännna din kropp och träna efter den...
 
Re: Doping

suneiskogen; sa:
Innom elitidrotten är det väl överträning bara ett annat sätt att säga att man feldopat sig ???

Knappast!
Överträning är ett vedertaget begrepp i elitidrottskretsar, men kanske mest inom bodybuilding och styrkelyft och andra "kraftsporter".