Övernattningstur i Gbgs södra skärgård

Tänkte hyra kajak nu i dagarna och (om vädret tillåter) göra en tvådagarstur, paddla ut till någon mysig ö, tälta och sedan paddla hem igen. Nu undrar jag om det finns någon som har nåt hett tips om någon paradis-ö som skulle passa att paddla till på en dag och som dessutom är bra att tälta på?
Paddlingen utgår från Hinsholmen, i Långedrag.
 
Tornö

Jag skulle paddla till Tornö utanför Vrångö om jag vore dig. Ön är tillräckligt stor för att man skall kunna ströva runt under kvällspromenaden, men liten nog att vara obebodd. Det finns fina strandängar och en lagun i sydväst där du kan dra upp kajaken lätt. Mellan Tornö och den innanföliggande Kungsö går en kanonmysig liten naturlig kanal som man kan paddla igenom. Där brukar finnas en del båtburna badare under dagen, men de försvinner till kvällen.

Kolla gärna min kartpunkt http://www.utsidan.se/karta/visaobj.htm?ID=2120

Lycka till

Kalle
 
tack!

tack för tipset kalle!
min mamma och hennes man har tornö som favorit när de åker ut med båten under helgerna!
tyvärr har det inte blivit av ännu och nu börjar studierna igen så vi får se vad som hinns med, men tack så mycket i alla fall, ska lägga det tipset på minnet!

/Annie
 
Sök dispens!

Det är snudd på förföljelse av paddlare med alla dessa campingförbud som finns på västkusten.
Om tillräckligt många söker dispens och därmed orsakar Länsstyrelsen besvär så kanske bestämmelserna kan mjukas upp.

Hoppas Thure
 
Lysande!

Det är konstigt att alla plastschabrak med buller och avgaser får lägga till över natten i området men att man inte får slå upp ett tält ens när man smyger fram som en viskning i sin diskreta kajak.

Alltså sök dispens alla göteborgskajakister så att vi också får sova i södra skärgårdens finaste paddelområde.

Har man paddlat ända ut till Tistlarna måste man väl få sova över?

Ola
 
Befängt!

Det låter ju helt befängt!
Ska det vara belöningen för att man tar sig fram för egen motor utan att förorena naturen ett jota!? Undrar just vad de har för argument till en sådan bestämmelse!?
Nästa paddeltur får man väl ta motorbåten på släp då så att man kan sova i den...eller...? idiotiskt!

Men ni säger att det bara gäller södra skärgården... var går gränsen, hur långt norrut måste man komma för att få smäcka upp ett tält?

/ Annie
 
Havsstrandfloran?

Det är möjligt att man motiverar campingförbudet för Vrångöskärgården med att det skulle skydda havsstrandfloran med bl.a. ett par fridlysta arter.

Naturreservaten i södra skärgården innefattar Vrångöskärgården, Vargö och Vinga. På övriga delar kan man tälta så det finns fortfarande en del öar att välja på. Jag kommer att reka litet närmare under resten av veckan om vädret inte blir alltför risigt... :)
 
Re: Havsstrandfloran?

Det är möjligt att man motiverar campingförbudet för Vrångöskärgården med att det skulle skydda havsstrandfloran med bl.a. ett par fridlysta arter.
Jag tror att det ofta går på ren rutin - av alla naturreservat på västkusten så är det bara några få där man får "campa" (som det brukar stå i föreskrifterna.. det får mig att associera till stora tunga tält och liknande..)

Sannolikt är det omtanke om växtlivet som är en bidragande faktor. Växter gillar ju inte att bli nerpressade av en tältduk.. båtar sliter inte på samma sätt på det som är ovan vattenytan. Att våra vänner nere på lerbottnen får ont i huvudet av draggen är ju en annan sak :-(

Thures ide att söka dispens är inte så dum. Eller överklaga bestämmelserna, fast då ska man nog komma med en konstruktiv ide också. Hur skulle man skriva föreskrifterna för t ex Vrångöreservatet så att folk inte råkar slå upp tältet mitt på en stackars liten ormtunga? (liten skyddsvärd ormbunke)
 
Klaga.

Enligt min gröna karta är reservatet begränsat av följande öar; Donsö Svartskär, Tistlarna, Valö, Fjordholmen, Aveskären, Vrångö, Lökholmen.

Det är ett jätteområde. Jag kan inte se att Vinga ingår.

Länsstyrelsen har e-mail; natur@o.lst.se.

Dit skickade jag iväg en dispensansökan igår.

Titta er omkring på öarna därute så ser ni att det vimlar av tält så folk verkar inte bry sig.

Det är förbjudet att elda men det står inte att det är förbjudet att sova. Om man har en sovsäck med regnskydd och sover på klippan så kanske man inte blir lagbrytare.

Jag tror att om man får en chans att visa att paddlare kan tälta försiktigt utan att "Campa" skulle en dispens inte vara omöjlig.

Olmar
 
Re: Klaga.

olmar; sa:
Enligt min gröna karta är reservatet begränsat av följande öar; Donsö Svartskär, Tistlarna, Valö, Fjordholmen, Aveskären, Vrångö, Lökholmen.

Det är ett jätteområde. Jag kan inte se att Vinga ingår.

Jag tror inte att någon, allra minst jag själv, påstått att Vinga skulle ingå i Vrångöskärgårdens naturreservat. Vingaskärgården är ett eget naturreservat vilket också framgår av gröna kartan.

Det kan vara värt att påpeka att Vingaskärgården och även Vargö har campingförbud. På Vargö lär det dock finnas anvisad plats där man får tälta om jag förstått saken rätt.
 
Ja nu förstår jag.

Det är alltså tre naturreservat. Nämligen Vinga, Vargö och Vrångö. Lessen jag läste ditt inlägg dåligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
5153 Rävholmsträffen 4-5/ i GBGs södra skärgård Paddling allmänt 3
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 5
HjalmarGL Rottnan, södra delen till sjön Paddling allmänt 4
igs Myggen 2020 i södra dalälven Paddling allmänt 0
LY90 Åar - Södra Sverige Paddling allmänt 17
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4
Pallet Fina floder i södra Europa? Paddling allmänt 2
Trikåmannen Återförsäljare Riot i södra Sverige? Paddling allmänt 2
ecsrigu Hyra K2 i södra Sverige Paddling allmänt 2
tor_selden Uthyrning Kanadensare södra Stockholm Paddling allmänt 5
srpp Rävholmsträffen nu till helgen (Gbg Södra 5-7 sep) Paddling allmänt 6
alven Trevlig paddelsjö i södra Småland/norra Skåne Paddling allmänt 1
Nitsson Paddeltips i Svealand / södra Svea sökes Paddling allmänt 1
kajaken_yahoo.com Freya Hoffmeister har rundat New Zeelands södra ö Paddling allmänt 3
srpp Rävholmsträffen nu till helgen (Gbg Södra 31/8-2/9) Paddling allmänt 5
tango Två kajakhändelser i södra Sverige samtidigt Paddling allmänt 0
fredrik73 Turförslag Stockholms södra skärgård Paddling allmänt 6
Syrran Paddla i södra Frankrike, tips? Paddling allmänt 0
berga Havspaddling i södra Norge Paddling allmänt 1
bombadill Södra Dalälven samt kuststräckan Gävle-Trosa Paddling allmänt 4
yellowboat80 Paddla i Danmarks södra vatten Paddling allmänt 2

Liknande trådar