Överlevnadsguide

Jag hade tänkt att om typ 1-2 månader vandra genom skogen mellan gislaved och mölnlyke vilket jag gissar kommer ta runt 4-5 dygn eller så. Jag hade överlevnadsutbildning i lumpen, men då det va för typ 1½ år sedan så minns man inte mycket av den. Saker som att göra upp eld o bygga bivacker kan jag men jag är nu jakt på efter en sida med tips vad gäller ätbara saker... någon som vet bra sidor för det?

seobserver: jag hittade inte så mkt om just ätbara saker...

KLAGER: nope inget sånt ska tas med... typ bara sniv, ev tändstål o en tom konservburk

sajberjohan: den har jag läst igenom o den var mycket givande!

Källmans bok handlar huvudsakligen om vad som finns ute och går att äta.
Om du skall söka födan i naturen lär du behöva ca 8 h per dygn till, sök och beredning....
Det blir inte mycket tid att gå då....
Bättre är nog att läsa på, titta och pröva samt att ha mat med dig, mat för 5-6 dygn behöver inte väga mer än 6 kg.
Men det är klart vill du radikalstarta en banting så....
//J

Detta är ett mycket intressant ämne som jag klurar på ibland

men, en stor del av temat handlar väl om vad som är legalt och inte

dvs enligt populära kurser så är det kontrollerad självsvält under begränsad tid tills du räddar dig /räddas,

I ett skarpt läge så vill man väl ha tag i något konkret eller hur, så då blir alla tänkbara sätt att

äta andra djur det som gäller samt átt spara energi tills det är löst,

/H

I ett skarpt läge så vill man väl ha tag i något konkret eller hur, så då blir alla tänkbara sätt att äta andra djur det som gäller samt átt spara energi tills det är löst,

Vad menar du med skarpt läge?

I Sverige så kommer du (om du inte har en fruktansvärd otur) att hittas inom en vecka. Att försöka jaga eller fånga djur med primitiva medel kommer inte att ge dig den energi du behöver, det är betydligt bättre att nyttja lämpliga ätbara växter.

Det innebär ju dock att man plockar skott och rötter från levande växter och det kräver normalt markägarens tillstånd. Dock så är ju de flesta av de ätliga växterna mer eller mindre klassade som ogräs så det torde inte vara några egentliga problem.

avslutad210712

Gäst
Har ingen som helst erfarenhet av överlevnadsövningar vilket jag skulle klassa den här vandringen som men däremot har jag erfarenhet av att slarva med maten ibland och mitt råd är att du i alla fall tar med dig huvudvärkstabletter för huvudvärken brukar komma som ett brev på posten (eller åtminstone som spam på eposten) . Har ingen som helst aning om vattnet är drickbart där du skall gå men utan vatten lär du tappa orken och humöret rätt fort.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg