överlevnads-folie-filtar

Hej!

Kom bara på en tanke ikväll, och tänkte höra ifall nån annan tänkt den före mig... Vid olika tillfällen har jag sett överlevnadsfiltar som är bra att ha i bilar och liknande, i praktiken bara en metallfolie som packas ihop till att bli stor som en tändsticksask, och ifall nån skadas i en bilolycka (eller går vilse osv osv) så kan man lägga honom/henne på den så reflekteras kroppsvärmen tillbaka och motverkar chock, gör att man överlever en natt, och liknande... Utsidan ofta orange så att man kan använda den för att synas från luften och signalera också...

Men! Kan man inte ta med en sådan, och då slippa både liggunderlag och sovsäck? Man tar bara typ alla kläder man har och rullar in sig i, och sen stoppar in sig som en korv i "foliefilten"... Bekvämligheten blir väl kanske lidande, men väljer man en fin gräsplätt eller bygger en granrisbädd så blir det nog tillräckligt om man är ung och envis :)

Någon som provat nåt liknande? Då kan man ju få ner de "3 stora" till typ 100 gram, inte illa pinkat va? :) Och även om man inte är så extrem så kan det ju vara ett bra komplement till vanliga liggunderlag och sovsäckar... det blir lixom bara bättre för en väldigt liten och lätt packgrej..

Kommentarer?

Sk överlevnadsfiltar, åtminstone de jag sett fungerade bra som regntak, dvs de var vattentäta. När någon sveptes in i en dylik svettades de och blötte ner kläderna. Vill minnas att avkylningen från våt hud är ca 70x bättre än från torr hud, att ovanpå det försöka koka bort fukten ur kläderna verkar vara ett tufft arbete, med stor energiåtgång. Men varsegod och försök, jag avstår.

En sommarnatt i västsverige provade jag på det där, vilket inte är något jag rekommenderar. Jag frös, var fuktig och blev knottbiten. Jag avstår helst från det igen.

Hmm, attans... Jag som trodde jag var nåt stort på spåren... :)

Men om man gör en sorts filt i samma material som typ en modern jacka, som andas utåt och är vind- och vattentät inåt då...? Fast... då kan man väl lika gärna sova i jackan... Håhåjaja, inte lätt det här med packning..

Om det bara var huruvida materialet andas som är problemet skulle man väll kunna använda det i innersäcken i sovsäcken som fuktspärr?
Nu är jag ju tveksam om det verkligen höjer temperaturen mer än vilken plastpåse som helst, men det kanske skulle vara kula att prova.

har testa överlenadsfilt med att sova en natt ute och på morgonen var jag dyblöt av min egen kondens hadde bara studdsade fram och tillbaka. för mig är det bättre med en lättare sovsäck än med överlevnads filt den får bli bivacktak eller refektor för eld.

Tanken bakom aluminiumfiltarna är att de ska reflektera kroppsvärmen. Detta kräver ett visst avstånd från värmekällan (kroppen) till filten.
Vid kontakt leder dom värmen bort från kroppen precis som vilken plåtbit som helst.
Alltså är det enda tillfället när en "räddningsfilt" fungerar när du kan arrangera den som vindskydd / bivack eller ren reflektor om du lyckas få igång någon annan värmekälla.
Att vira in sig i en är heltokigt.

Sen har den ju andra fördelar, den är radarreflekterande, så vid eftersök underlättar det ju om den bortkomne :) har vecklat ut en sådan, särskilt på sjön.

För att instämma i bedömningen

Hej!

Kom bara på en tanke ikväll, och tänkte höra ifall nån annan tänkt den före mig...

Säkert många som gjort, men bara en gång tror jag

Men! Kan man inte ta med en sådan, och då slippa både liggunderlag och sovsäck?
Visst, men bara en gång tror jag

Någon som provat nåt liknande? Då kan man ju få ner de "3 stora" till typ 100 gram, inte illa pinkat va? :) Och även om man inte är så extrem så kan det ju vara ett bra komplement till vanliga liggunderlag och sovsäckar... det blir lixom bara bättre för en väldigt liten och lätt packgrej..

Kommentarer?

Som flera redan svarat, blött , kallt och inge bra, vilket väl alla som provat den kommit fram till. Som vanligt, om det låter för bra för att vara sant är det ofta det. Hade det verkligen funkat så hade ju ingen lagt tusenlappar på sovsäckar osv. Till och med radarrefektionen är ifrågasatt men inget jag kan stå för.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1463559?dopt=Abstract

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg