Övergång av vattendrag

I helgen tänkte vi ta oss ut på en ö som separeras från fastlandet av en ca 6-7m bred och 1,5m djup kanal. Hur gör man? Vi kommer att gå en bit dit och orkar inte släpa på något tungt och skrymmande. Alternativ typ risflotte går också bort, tar för lång tid och det är oklart med byggnadsmatrial på platsen.

Den lösning jag helst av allt vill använda mig av är en lättlätt gummibåt typ: http://www.alpackaraft.no/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=65&products_id=195
Tyvärr kommer andra i hushållet nog att misstycka plus att den inte kommer att hinna levereras innan helgen. Alternativet är då ett billigt litet "leksaksgummi". Någon som vet vart i stan man hittar en sånt?

Den behöver ju inte bära mer än en person eller ryggsäck åt gången. Jag har kollat biltema, br-leksaker, classeisjön och diverse båttillbehörsaffärer. Ingenstans finns det nån som är tillräckligt billig och liten.

Andra ideér mottages tacksamt.

/Erik

Går det inte att simma? Visserligen kallt som f*n och lite vådligt, men om det inte ens är 10 meter och man förmodligen bottnar borde det ju gå bra? En kanske kan ta sig över med ett rep vilket underlättar för efterföljande att hålla i. Man kan ju ha diverse flythjälpmedel som tomma vattendunkar, vattensäckar med luft i, osv. Ryggsäckar, särskilt med överdrag, brukar kunna flyta rätt bra också. Jag har gjort liknande saker några gånger (och jag är ingen härdad isvaksbadare eller liknande vettvilling! :D) när det varit kallt ute och i vattnet, ett par gånger på natten med lite is på vattenytan (i lumpen). Eller är det ett heltokigt förslag? Det finns en del mer eller mindre sansade förslag till övergång av vattendrag på nätet, och i olika civila och militära handböcker naturligtvis.

Lite OT helt apropå, är det någon som vet om svenska försvaret har någon handbok eller något reglemente som berör ämnet?

Mm, den sk "fakirmetoden" har jag redan funderat på. Det kan ju tom bli så att ändra metoder ofrifvilligt leder dit helt automatiskt. Trist bara om det visar sig att det var helt omänskligt kallt när man väl kommit till sans på andra sidan, om man hpller återtåget i åtanke.

De gummibåtar som sälgs på t.ex claesohlson är aningen för otympliga, vi skulle ju behöva en som precis bär oss, så man slipper släpa.

Annars har vi börjat spåna kring en flotte med tre-fyra sopsäckar som flytkraft och en enkel ram surrad på.

Lite OT helt apropå, är det någon som vet om svenska försvaret har någon handbok eller något reglemente som berör ämnet?

Det finns en del i SäkI-serien (Säkerhetsintruktion för Vapen och Ammunition med mera) som heter Övergång Vattendrag. Jag har inte tittat i den, men det sägs att säkerhetskraven är rigorösa. Den behandlar i princip allt mellan badning och militär sjöfart.

//Erik

Kan inte en luftmadrass fungera tillsammans med nån "vadarlösning"?

(Med vadarlösning menar jag nån lösning som gör att man kan ha benen i vattnet, t.ex. snöra åt regnbyxorna som många gör när de vadar i fjällen.)

Förste man sätter sig grensle på madrassen och paddlar över med en lina (dubbelt så lång som överfarten). Madrassen dras tillbaka med hjälpa av linan och sen används lina och madrass för att flotta över ryggsäckarna.

Det lär inte vara nån större badrisk med en sån där. Ungarna har varsin "Tom & Jerry"-båt som vi köpt på Rusta, de är av den där typen och har överlevt flera somrar på stranden.

I det här fallet antar jag att den kommer att användas försiktigt av vuxna människor och då ska det nog fungera bra. Men jag skulle göra likadant där som jag föreslog med luftmadrassen, en person eller rygga i taget och använda en lina för att dra båten fram och tillbaka (utom första överfarten).

Man kan ju lämna ena paddeln hemma också.

Edit: Såg att det följer med en pump... släng den direkt och köp en vettigare. Det går inte att pumpa med den där pumpen. Själva bälgen är nästan i hårdplast...

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg