Över älvar vid Sylarna

Två frågor:

1. Går det att ta sig över Enan väster om bron upp mot Sylarna? Dvs någonstans nära linjen mellan Enkälens vindskydd och Fiskåtjärnen.

2. Går det att ta sig över Sylälven någonstans nedanför gamla Sylens vindskydd?

Jag siktar alltså från Enkälens vindskydd till Fiskåtjärnen, tips på bästa väg? Det är segt att gå upp till Sylstationen för att ta bron.. Det som känns bäst såhär direkt är att ta bron över Enan, och så gå rakt mot Fiskåtjärnen, och på något vis korsa Sylälven (och de andra små vattendragen)?

Tack!

Hej!

Enan blir nog svår att korsa, det blir nog bäst om du tar leden mot Sylarna, när du är i höjd med Sylarnas vindskydd (eller strax nedanför) kan du svänga mot Fiskåtjärnen. Det finns en ravin en bit uppströms i Sylån från Enan, Sylån går inte att korsa mellan ravinen och Enan, däremot går det bra en bit efter ravinen.

Skitfiske på dig!

Mvh Bekkis

larsl; sa:
millimeter; sa:
2. Går det att ta sig över Sylälven någonstans nedanför gamla Sylens vindskydd?

Tveksamt. Sylälven är rätt stor redan vid fjällstationen.

Jag har dock aldrig försökt.

Men Sylälven går att korsa vid Sylstationen (utöver bron såklart!). På fjällkartan (lila, 1:100 000) ser dessutom Sylälven konstigt nog markant mindre ut strax nedanför vindskyddet än uppe vid stationen.

bekkis; sa:
Hej!

Enan blir nog svår att korsa, det blir nog bäst om du tar leden mot Sylarna, när du är i höjd med Sylarnas vindskydd (eller strax nedanför) kan du svänga mot Fiskåtjärnen. Det finns en ravin en bit uppströms i Sylån från Enan, Sylån går inte att korsa mellan ravinen och Enan, däremot går det bra en bit efter ravinen.

Skitfiske på dig!

Mvh Bekkis

Okej, så man bör gå upp till vindskyddet åtminstone? Det vore kanske praktiskt, för då har man inte så långt kvar om det visar sig att man måste upp till bron vid stationen.

Men jag ska inte fiska. Om jag inte ramlar! Det tycker inte min kamera om.

Bron vid sylarna på plats ännu?

Hej

Är bron vid sylarna på plats ännu?

Den spolades bort i höstas och var inte på plats när jag var däruppe första veckan i juli. Det gick dock utmärkt att vada över, t.o.m. utan att jag behövde ta av mina höga kängor, en bit uppströms, vid deltat.

Ja bron kom upp för en vecka sen ungefär, annars är det rätt lågt vattenstånd i älven just nu så det är inte allt för svårt att vada över.

Hammarberg; sa:
Ja bron kom upp för en vecka sen ungefär, annars är det rätt lågt vattenstånd i älven just nu så det är inte allt för svårt att vada över.

De ska bygga en ny bro, inte sant? Det är som du säger en bro upplagd nu, men vad jag kunde se på håll så verkade den rätt provisorisk. Det kanske kommer ännu en ny, riktigt maffig bro (nästa sommar då). :)

Ja bron är högst provisorisk men det är ändå den som gäller för sommaren. Det har mätts och haft sig så en ny rejäl bro är på gång men det dröjer nog till minst nästa sommar vad jag får gissa. Det har snackats om en variant som går att fälla ut och in men vi får väl se vad det blir av det hela.

Hammarberg; sa:
Ja bron är högst provisorisk men det är ändå den som gäller för sommaren. Det har mätts och haft sig så en ny rejäl bro är på gång men det dröjer nog till minst nästa sommar vad jag får gissa. Det har snackats om en variant som går att fälla ut och in men vi får väl se vad det blir av det hela.

De kan väl göra en som man slipper gå själv på :) Rullband eller nåt. Med förlängning upp i Slottsdalen, underlättar topptur.

millimeter; sa:
Hammarberg; sa:
De kan väl göra en som man slipper gå själv på :) Rullband eller nåt. Med förlängning upp i Slottsdalen, underlättar topptur.
En lian! Det vore ju fruktansvärt häftigt att ta sats från sommarleden över Herrklumpen och svinga sig över Sylälven.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
MatteN Färdväg över Luohttolahko Fjällvandring 15
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
martindaunfeldt Gena från Låkta ner till trollsjön över "Gearggecorru"? Fjällvandring 4
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Charlotte J Läge för vad över Hadditjåkkå? Fjällvandring 4
Taffinaff Möjlig väg över Östra Bossusglaciär-Sielmatjåkkaglaciären? Fjällvandring 2
Huml3 Över Skoarkki / Svirjjatjåhkkå till Jilavagge? Fjällvandring 31
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
Kimkim Karta över nationalparkerna i norr? Fjällvandring 7
Lars H Bron över Handölan i Tjallingen? Fjällvandring 4
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
tsarpjotyr Norge över en helg? Fjällvandring 3
ulla d Bro över Kårsajåkka Fjällvandring 4
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
ABergstrom Nån som vadat över Leavas och Rautas??? Fjällvandring 20
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Nimco Över Ljungan Fjällvandring 2
Crimper Vad över Härjångsån Fjällvandring 6
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
pergit Bron över Handölan på plats? Fjällvandring 6
plaskdaja Vadat över Handölan nyligen Fjällvandring 5
vandrarman Vad över Riggoajvejåhkå Fjällvandring 5
Sigi hoppa över kanjon i Sarvesvagge? Fjällvandring 3
Mattias33 Ingen bro över Handölan i år Fjällvandring 25
PZON_390 Bron över Handölan ?? Fjällvandring 3
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
sabinak Vandring och boende över 2000m i Alperna Augusti? Fjällvandring 4
Vimmelklantig Mo i Rana till Hemavan över Artfjället? Fjällvandring 5
Richard Troell Dela transport över Akkajaure den 14/9 Fjällvandring 0
tomhylsan Ny fjälltopp över 2 000 meter hittad Fjällvandring 21
bernekorn Vandring strax över trädgränsen i Norge Fjällvandring 1
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
Valpish Fjällkartor över Norge? Fjällvandring 1
Ditho Hängbro över Varvvekjåhkå trasig (Nordkalottleden Pieskehaure-Stáddajåhkå) Fjällvandring 6
Swift Sarek - bron över Gådokjåhkå Fjällvandring 2
knolpak Helags över nyår Fjällvandring 6
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
PZON_390 Status för de båda vaden över Ljungan ?? Fjällvandring 0
Unnah Över kallfjällen Fjällvandring 9
Sigi bron över Ubmejakka Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg