öva balans med slalomkäpp ?

Hej !

vad tror övriga telisåkare om att öva balansen genom att åka två i bredd medan man håller i varsin ände av en slalomkäpp.

Jag har sett många andra göra det och då hakade jag på. Finns det fler bra sätt att öva telisbalans som nybörjare, förutom att åka utan stavar ?

Ni som har åkt ett tag, brukar ni ofta åka utan stavar för att öva balansen, jag brukar INTE det, det har helt enkelt inte blivit av......

MVH, Mats

prtic@home.se (André Prtic´)

Gäst
Balans!

Hej Mats

Att åka två och två är ett sätt att öva balans. Det är dessutom ganska trevligt om man inte gjort det tidigare. Det som är bra är att det går att utveckla. Att åka stora och små svängar, puckel och varför inte hoppa.

Det finns andra sätt som jag tycker är bättre. Utan stavar som du nämnde är ypperligt. Att hålla händerna bakom ryggen eller korsa dem på framsidan är också ett sätt. Låga skor som inte är knutna och händerna på ryggen och så åker du på bristande skare i hög fart och stora svängar. Det du! Nu snackar vi balans och utmaning.

Det finns en rolig övning som ställer stora krav på balans och teknink. Du korsar skidorna och går ner i telemarkställnig. Samma skida/fot har du fram när du svänger åt båda hållen(du har ju korsade ben). Detta är statiskt. Du måste vrida skidorna mycket och det innebär att vertikalarbetet är viktigt. Balans och teknink! Om du gör detta så måste du berätta för alla på forumet hur det gick. Ha det.

André

Lasse

Gäst
Utan stavar

Att åka utan stavar är en fostrande balansträning. Framförallt utanför pisterna, i trånga raviner och när man hoppar. Dessutom är det roligt. Man får lite av en "snowboardkänsla" när man åker. Jag använder stavarna omedvetet ibland för att rädda knepiga situationer och det är nog bättre att ha en god balans istället.

/Lasse

(annan) Lasse

Gäst
Håller med!

Håller med den "tidigare" Lasse om att det är lätt hänt att rädda svåra situationer med stavarna istf använda balansen. Min erfarenhet är att jag har en fruktansvärd träningsvärk i triceps efter de första dagarna på säsongen, faktiskt värre än i lår, skinkor etc som man kanske kan tycka ska vara de värst utsatta ställena. Mao, en annan får nog ligga i hårdträning vad gäller balansövningar...

skojsig idé !

Hej !

Kul påfund det där med korsade skidor och sedan gå ner i telis-ställning.Med risk för att bli betraktad som en riktig tråkmåns vill jag dock bestämt avråda från detta (Tack, Mountain Man för den formuleringen :)

Mest med tanke på alla små barn som undrar vad man håller på med. Det blir lite för svårt att förklara för dem.

När jag åkte med slalomkäppen tittade sjuåringarna på mig med stora ögon.Och det behöver man ju inte vara sjuåring för att göra.

MVH Mats

mountainman@spray.se (Mountain Man)

Gäst
Telekopter!

En kul övning jag fick lära mig häromveckan är att i en flack backe (till och börja med...) göra en telissväng med full sladd så man vänder helt om och åker baklänges. När svängen är fullbordad skiftar man snabbt ben och fortsätter sladden runt tills man är på rätt ledd utför backen igen. För att det här skall fungera måste man stå "rätt" på skidorna, annars "fastnar" man ofelbart på tillbakavägen. (Vilket iofs. kan ge upphov till spektakulära effekter.)

Ett enkelt och ofarligt trick som är mycket effektfullt om man utför det i en brantare backe med ett antal på rad följande snurrrar. Bör dock inövas i en ljusgrön backe... :) Testa själv.

MVH/MM

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg