östgötaleden

Jag har gjort några låglandsturer, mest som träning och test av utrustning. På Östgötaleden har det blivit Bjärka-Säby till Ulrika och Ulrika till Boxholm. Förra året funderade jag på en fortsättning
mot Hästholmen, det blev Bergslagsleden istället.

Nu funderar jag igen, det skulle bli i april eller maj.
P g a förbindelserna från Linköping vill jag inte utgå från Boxholm, dock, utan från Mjölby. Leden Mjölby-Boxholm finns inte på den officiella Östgötaledskartan
men väl på Terrängkartan. Men när jag tittar på kartorna blir jag osäker om lägerplatser och vatten. Jag brukar normalt tälta nära vindskydd OM dessa ligger vid sjöar, så att jag kan ta vatten (om inte vattnet ser konstigt ut renar jag med tabletter, vill helst inte släpa på filter) och så att det finns röjd mark att ställa tältet på. Men vindskydd i sig har inget värde så det är marken och tillgången på vatten som är det väsentliga
(nej, jag vill itne släpa på storta kvantiteter vatten, heller, en liter till själva etappen kan vara lagom).
Om jag utgår från Mjölby och räknar med 2 mil, eller drygt det, finns någon naturlig plats att övernatta efter första etappen?

Om du vill går det ju alldeles utmärkt att utgå från Boxholm med. Pendeln går ju vardagar varje timma dit o helger ungeför varannan: O då går du på östgötaleden direkt eftersom den passerar genom undergångarna på spåret vid resecentrum.
Men om du ska gå sträckan Mjölby_ Boxholm så får du som jag ser det inga problem med vattentillgång. Efter ca en mil så passerar du (en avstickare på några hundra meter) gårdsbutiken i Bleckenstad. På sträckan dit finns det vad jag kommer ihåg två vindskydd o en toa. Om du sen fortsätter från Bleckenstad så passerar du efter några km ytterliggare ett vindskydd o några km till en sjö. ca 15km från mjölby passeras svartån vid Linnefors o fortsätter du några km upp i skogen så finns där ett vindskydd. Knallar du vidare så kommer du fram till rv32 o järnvägen o då är du i höjd med Strålsnäs o där kommer du ut vid en bilverkstad som åtminstone tidigare haft lite livsmedel till försäljning. O ungefär här har du dina två mil. När du passerat järnvägen så stöter du på Lillån o kan vara en lämplig tältplats men du får tågbuller! Den fortsatta sträckningen ligger några km ca 300-400meter från järnvägen så ska du slippa tågbuller får du fortsätta2-3km där leden viker av från järnvägen (på den sträckan passerar du lite gammalskog)Efter det är det som jag kommer ihåg det lite tråkigare (Länge sen jag gick stäckan) men några km innan boxholm finns det i allafall ett vindskydd o där passeras även Lillån innan du är i Boxholm.
jag tycker nog att trevligaste tältplatsen är i närheten av passagen av Svartån där det även finns en hembygdsgård.Men det är ju ungefär vid1,5 mil från Mjölbyeller att fortsätta upp till efterliggande vindskydd men då har du ju inte närheten till vatten

Har tänkt att vandra Östgötaleden i september. Vi har tänkt att utgå från Boxholm men har inte helt bestämt slutdestination. Antingen så går vi till Rimforsa eller till Kisa. Kan ni rekommendera någon av de lederna?
Vi kommer inte ta med oss någon terrängkarta utan vill följa Östgötaleden. Vi har inte heller med oss tält utan är beroende av vindskydd. Vi är relativt vana vid vandringar.

Utan karta är väl inte så slugt att gå, det finns ju en ledkarta som täcker hela det aktuella området. Hur ska ni annars veta var vindskydd och vattenställen finns? Gå tills de plötsligt dyker upp?

Jag gick Bjärka-Säby - Rimforsa - Svensbo - Ulrika september 2006,
och Ulrika - Boxholm på tre dagar i maj 2007. Jag hade tält, vilket underlättade. På den andra turen kunde jag t ex tälta på en äng nära Malexander och få bättre etappindelning än annars. Det blir dock annorlunda indelning på din tur eftersom det t ex inte finns vindskydd i Ulrika, vad jag vet. Svensbo har f ö inte heller vindskydd (men dass) så där tältade jag på gårdsplanen - ingen hyrde stället den helgen.
Jag tror man kan övernatta i ett lider där (Gunnar Andersson har skrivit om en tur i trakterna,
om det var i Turist eller kanske Friluftsfrämjandets tidning, c:a 2007)
och källa finns c:a en kilometer norr om torpet, utmed vägen (står ej på kartan).

Min minnesbild är att det var lite blandat mellan Rimforsa och Svensbo, en hel del vägvandring, men också ljusglimtar som Öna och skogen närmast efter. Svensbo självt är en fin plats, tyst och fridfull, minns att tystnaden bara bröts av äpplen som föll till marken.

Mellan Svensbo och Ulrika är också mest väg.

2007 års tur var mer inspirerande som jag minns det, speciellt de två sista dagarna mellan Malexander och Boxholm. Halvvägs var ett väldigt fint rastställe vid en sjö; men minns jag rätt finns det två rastställen på den sträckan, båda lika fina.

Jag misstänker att Kisa är ett bättre slutmål än Rimforsa, dock lite beroende på kommunikationer.

Tack för svaret!
Vi kommer ha med oss boken "Vandra i Östergötland" vilket borde vara nog för vindskydd samt GPS utifall vi skulle gå vilse. Vi planerar vandringen utefter vindskydden.

Är det realistiskt att gå Boxholm - Kisa på tre heldagar? Vi är vana vid att åtminstone gå 3 mil per dag.

Svårt för mig att svara på. Har inte boken uppgifter om avstånd? Jag går mycket efter principen det blir som det blir, och har därför mat för kanske en dag för mycket. Ulrika-Boxholm tog mig tre dagar; om, som jag gissar, etapplängderna låg kring 2 mil (Svensbo-Ulrika var kanske kortare)
skulle det alltså vara möjligt för dig att gå den biten på två dagar. Men just i Ulrika kan du inte stanna, för där finns vad jag vet inget vindskydd (det är ju också en faktor att ta med i beräkningen).
Och mellan Ulrika och Kisa är det gissningsvis fem mil, kanske mer.

Ta med karta!

En not: jag skulle inte försöka gå Östgötaleden utan karta. På de sträckor jag gått är leden påfallande ofta övervuxen, interpunkterad av taggtråd eller helt enkelt märkligt dragen. Vid de senaste tillfällena har jag sett ledsträckningen som ett förslag, och gått med hjälp av karta och eget tänkande.

Jag köpte tre bra särtryck som täcker hela leden. Det var dock för 10 år sedan, jag är inte säker på att de finns att tillgå idag.

Tillägg: GPS är bra att ha, men om man tappar leden i tät skog är det inte särskilt optimalt att plöja fram på GPS-kurs bland buskar och snår. Bättre då att studera kartan och hitta tillbaka till en väg eller dylikt!

Svårt för mig att svara på. Har inte boken uppgifter om avstånd? Jag går mycket efter principen det blir som det blir, och har därför mat för kanske en dag för mycket. Ulrika-Boxholm tog mig tre dagar; om, som jag gissar, etapplängderna låg kring 2 mil (Svensbo-Ulrika var kanske kortare)
skulle det alltså vara möjligt för dig att gå den biten på två dagar. Men just i Ulrika kan du inte stanna, för där finns vad jag vet inget vindskydd (det är ju också en faktor att ta med i beräkningen).
Och mellan Ulrika och Kisa är det gissningsvis fem mil, kanske mer.

Hoppsan, här gick det lite fort; Svensbo ligger ju inte på den sträckan alls.

Har tidigare gått både Bergslagsleden och Östgötaleden utan detaljrika kartor. Men jag förstår ju självklart vad du/ni menar och om du/ni tror att de sträckorna jag ska vandra är dåligt markerade så får jag ta tänka till en extra gång innan jag ger mig ut utan karta.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg