Östersundsmodellen?

när leder bedöms efter östersundsmodellen...vad innebär det? jag har sett det på några förare men inte lyckats förstå vad det betyder.

hoppas ni kan upplysa mig

Jag tror...

...att det som avses är säkringsmöjligheterna. I Östersundsföraren (liksom i Hälsingeföraren) har lederna fått en bokstavsgradering efter hur de går att säkra. Ett a betyder att leden är väldigt bra säkrad, man kan lägga kilar över huvudet nästan överallt. Ett b betyder att leden är bra säkrad. Ett c betyder att leden är adekvat säkrad, dvs om det finns risk för längre fall är det i bra kilar och utan risk att slå i någonting. Ett d betyder att leden är dåligt säkrad och ett fall kan innebära risk för kroppsskada. Ett e betyder att leden knappast går att säkra alls. I övrigt är graderingen som normal svensk gradering, 5-, 5, 5+, osv.
Jag tror åtminstone att det är vad som avses med Östersundsmodellen.

Bokstavsgraderingen

Bokstavsgraderingen i Jämtladsföraren har man fått fram genom att slå ihop "säkringsgrad" och "ihållande grad". Säkringsgraden sträcker sig från a till e tror jag där a är bra säkrat "liten risk för långa fall" och e "dåligt säkrad klättring på eller nära kruxets grad". Det betyder att om man tillexempel hittar en led med graden "5 + e" i föraren så kan man räkna med att det kan finnas 5 + passager där man har lååååååångt till närmaste mellansäkring. Något man bör ha i beaktning tycker jag. sen är som sagt "ihållandegrad" även inberäknad i bokstavsgraderingen där grad "a" är ungefär= "Ojämn klättring, gått om viloplatser, graderingen gäller bara ett kort krux". "Ihållandegraden" sträcker sig alltså lika långt som "säkringsgraden", från a till e med andra ord. För att få fram bokstavsgraderingen slår man alltså ihop "säkringsgrad" och "ihållandegrad" där "säkringsgraden" väger tyngst.
denna avvägning kan ibland bli missvisande tycker jag, även leder med gradering a och b kan innehålla läskiga och svårsäkrade passager.
Men ungefär så ligger det till med bokstavsgraderingen.
/Fredrik

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg